Како ова злосторство во кое брутално е убиена пејачката Јелена Крсмановиќ, во белградската населба Борча-Црвенка, стана прво убиство во Србија кое ги придоби сите карактеристики на реално шоу?
Ова прашање се поставува веќе 20 дена, од првите вести на исчезнувањето и смртта на ѕвездата на и “Гранд” до денес, кога откривањето на нејзиниот убијци стана националена тема број, односно тема на која се рекламира и државниот врв.
Сепак, во ова не постои голема тајна. Суровото убиство на Јелена и полициската истрага со себе носеа мистерија, страст и релативно добро позната личност, односно трите фактори кои предизвикаа целокупно внимание кое не се памети во Србија.
Податоци од интернет страници покажува дека текстовите од трагедијата нма Јелена Марјановиќ Крсмановиќ мултиплицираат подобра читаност од оние во кои се пишува за изборите и другите важни теми од животот.
Напротив, спектаклот на смртта е типичен за други земји каде што постои долг медиумиски тренд на следење на злосторства, истражувања, испитувања, буквално од страна на минута, со денови и недели.
Србија, според тоа, не е исклучок од глобалниот тренд, каде трагичната смрт, монструозните убиства и мистериозните исчезнувања, по диктатот на читателите и гледачите, стануваат медиумска тема број еден – исто како во случај О. Ј Симпсон, за смртта на Лејди Ди, за исчезнувањето на малата Медлин Мекан.
Со оваа теза се согласуваат сите соговорници со кои “Блиц” зборуваше.
– Нема кој не ме повика во текот на изминатите 20 дена, а да не ме праша нешто во врска со овој случај. И моите дома ме прашуваат за тоа. Вакви големи медиумски фанфари не се сеќавам во мојата кариера – вели Миле Новаковиќ, поранешен началник на крим-полицијата и инспектор со децении искуство во најтешките случаи.
ТАЈНИТЕ
Новаковиќ се обидува да открие причините за толку јавен интерес.
– Околу случајот е направена мистерија, мистерија за животот и смртта на Јелена. Треба да се земе во предвид дека жртвата била позната во кругови, кои го придружуваат пејачи. Со тоа е направено огромен притисок врз инспекторите, бидејќи кога толку многу работи открија медиумите, излегува дека полицијата ги има сите информации, но не прави ништо. Решението на случајот ќе предизвика многу внимание само.
СТРАВ
Познатиот психотерапевт Зоран Миливојевиќ осветлува феномен од друг агол.
– Ова е еден случај на убиство од висок профил во кој е центарот на учесниците на конкурсот “Звезде Гранда”. Луѓето гласаа за неа, ја поздравуваа, ја славеа, а потоа им беше одземени на најсуров начин. Покрај тоа, жртвата е млада, убава девојка, која исто така е мајка, поради што јавноста сака правда и ги следи известувањат за понатамошните чекори на истрагата. Дури и ако тоа е анонимно, да се подигне љубопитноста и околностите во кои убиството се одржа – еден маж и дете биле во непосредна близина, а се случи некое кривично дело додека таа трчала, нешто што го работела секој ден. Тоа разви различни теории за тоа кој би можел да биде убиецот, вклучувајќи го и стравот од непознатото – вели Миливојевиќ.
Сепак, тој истакнува дека причина за интерес може да се изрази, особено ако луѓето шпекулираат дека пејачката е случајна жртва.
– Така се јавува страв да има манијак на слобода и никој не е безбеден. Во прилог на сите овие елементи на мистерија од самиот почеток, тука се и контрадикторните информации кои уште се напишани во романите на Агата Кристи. Врз основа на сето тоа веќе има свое мислење и неговата теорија – вели Миливојевиќ.
Борислав Миљановиќ, експерт за комуникации и маркетинг, има поинакво мислење:
– Реалноста покажува дека тоа главна преокупација на населението, така што во оваа матрица одговара на медиумското покривање на случајот. Ова е опиум кој му се продава на јавноста со секојдневното известување, затоа што луѓето очекуваат нешто, па дури и се стремат да имаат увид во секој чекор на истрагата, како и во претходно споменатиот концепт на телевизија. Негативниот контекст во кој таа се наоѓа како јавна личност, која секогаш е привлечна – тврди Миљановиќ Miljanović.
Сепак, постојат и оние кои, како социолог Ратко Божовиќ, ужаснати од известување за криминал.
– Генерално, во овој случај не постои почит за страдањето на женаат и нејзиното семејство. Во земја каде што насилството е се повќе присутно ова не може да се направи, бидејќи насилството се чини нормално кога ќе го прават секој ден, насилството е на пазарот – рече д-р Д-р Божовиќ.