Исландска студија: Колку децата го шират коронавирусот?

од Vladimir Zorba

Сред најтешкиот наплив на случаи со КОВИД-19 во Соединетите Американски држави, многу државни и локални власти повторно се борат со проблемот со жешката тема дали да се затворат училиштата. Сега, истражувањата што се појавуваат потврдуваат дека училиштата не се примарни двигатели на епидемии, но случаите ќе навлезат и ќе придонесат за ширење на болеста секогаш кога некоја земја ќе ја изгуби контролата врз содржината на пандемијата.

National Geographic доби ексклузивен пристап до резултатите од исландска студија која обезбедува дефинитивни докази за тоа колку децата придонесуваат за ширење на коронавирусот. Истражувачи со Дирекцијата за здравство и генетика deCODE, хумано-геномска компанија во Рејкјавик, следеа секој возрасен и дете во земјата кои беа ставени во карантин, откако потенцијално беа изложени оваа пролет, користејќи трага на контакт и генетско секвенцирање за да пронајдат врски помеѓу разни групи на избувнувања. . Ова истражување од 40.000 лица открило дека децата под 15 години имаат веројатност да заразат околу половина од возрасните, а само половина од возрасните да го пренесат вирусот на други. Речиси сите преноси на коронавирус кај деца доаѓаат од возрасни.

„Тие можат и се заразуваат и пренесуваат на други, но и двајцата ги прават поретко отколку возрасните“, вели Кари Стефансон, извршен директор на deCODE.

Оваа анализа е една од неодамнешните налети на големи студии кои го поддржуваат заклучокот дека заразените возрасни претставуваат поголема опасност за децата отколку децата за возрасните. Овие студии можат да помогнат во информирањето на службениците кои се борат да одлучат кога, или дали, да ги затворат училиштата, знаејќи дека ваквите исклучувања им штетат на децата. Покрај виталните академски лекции, училиштата обезбедуваат многу критични услуги за заедниците, па минатата недела, Центрите за контрола и превенција на болести на САД препорачаа училиштата да бидат „последни за затворање“ и „први што повторно ќе се отворат“.

Но, дури и ако децата се генерално помалку подложни, кога ќе порасне инфекција во некоја заедница, ризиците во училиштата може драматично да се зголемат. Со оглед на тоа што САД не успеаја да го содржат вирусот на национално ниво, американските училишта К-12 објавија повеќе од 313 000 случаи на КОВИД-19 заклучно со 10 декември.

Децата се добро, освен ако…

Дали се шири заразна болест во училиштата, зависи од два фактора: колку често децата се заразуваат со коронавирусот и колку лесно ја пренесуваат болеста на други. Ако децата би биле и подложни и многу заразни, училиштата веројатно би предизвикале нови епидемии на КОВИД-19, како што тоа го прават со грипот. Но, ако децата се слаби фаќачи и мали преносители, училиштата треба едноставно да одразуваат што се случува во пошироката заедница.

Сепак, пред оваа есен, податоците за коронавирус во кои беа вклучени деца, беа малку, најмногу затоа што училиштата во САД беа затворени толку рано во пандемијата. Покрај тоа, истражувањето што се појави во текот на летото честопати имаше ограничувања.

Најдобар начин да се разбере како може да се појави пренесување помеѓу деца и возрасни би било постојано да се следат здрави семејства со деца на училишна возраст за да се види дали се заразуваат. Со често тестирање, научниците ќе фатат инфекции како што се појавуваат, со што станува јасно кој прв се разболел.

Исланд и деКОДЕ го применија ова во пракса со спроведување на сеопфатно тестирање и следење, скрининг на повеќе од половина од населението во земјата: Секој што беше потенцијално изложен беше ставен во карантин, затварајќи ги од заедницата, но често изложувајќи ги нивните семејства. Гледајќи ја разликата помеѓу возрасните и децата во овие карантини, деКОДЕ откри дека децата играат мала улога во пренесувањето.

Исланд никогаш не ги затвори своите основни училишта, иако ги затвори своите средни училишта на врвот на првиот бран. Податоците од неговиот бран во септември ја поддржуваат идејата дека помладите деца имаат помала веројатност да се разболат или да заразат други. Стефансон е во процес на објавување на овие резултати во рецензиран магазин, но таа вели дека прецизната база на податоци е убедлива за исландскиот пренос – „и се покажа дека сме разумен животински модел за човечката популација“.

Стефансон предупредува дека ако сè освен училиштата и центрите за згрижување на деца се затворени, децата тогаш ќе станат еден од примарните извори на пренесување. Тој објаснува дека иако индивидуалниот ризик може да биде мал кај младите, училиштата сепак ќе имаат епидемии.

Тоа значи дека прашањето не станува научно, туку повеќе какво ниво на ризик е подготвено да прифати општеството за да ги задржи децата на училиште: „Со што сте подготвени да живеете?“ таа прашува.

Не третирајте ги сите возрасти исто

Покрај студијата за Исланд, други истражувања покажаа дека децата пред пубертетска возраст имаат значително помала веројатност да се разболат. Значи, училишните службеници треба да направат разлика помеѓу помладите деца и адолесцентите.

Една неодамнешна голема студија за тоа како да се запре ширењето на вирусите го цементира овој заклучок. Кога епидемијата КОВИД-19 беше стара само неколку недели, илјадници луѓе во Кина отпатуваа за да ја прослават лунарната нова година. Во Хунан – провинција во непосредна близина на местото каде што за прв пат беше откриен коронавирусот – владата постави скрининг за патувања и трагање по контакти. Користејќи податоци од овие контролни пунктови, истражувачите анализирале 1.178 заразени лица и нивните 15.648 блиски контакти.

Нивните резултати, објавени во „Сајанс“ на крајот на ноември, покажуваат дека децата под 12-годишна возраст имаат помала веројатност да се заразат со болеста после изложеност отколку кај возрасните, вели коавторот на студијата Каијуан Сун, соработник на истражувањето на Меѓународниот центар Фогарти на САД, национален институт за здравство. Студијата, исто така, открила дека ризикот од пренесување во домаќинствата, особено за време на заклучувањето, е многу поголем отколку меѓу повремените контакти, како оние остварени во училиште. Кога позитивните случаи беа изолирани и нивните контакти беа ставени во карантин, преносите се прекршени. Ова сугерира дека паметните интервенции можат да помогнат во запирање на пошироки епидемии, вклучително и во училиштата.

Многу други студии се согласуваат дека возраста е важна. Една неодамнешна студија следеше 4.524 луѓе од 2.267 куќи во Женева, Швајцарија, од април до јуни. Истражувачите откриле дека децата од 5 до 9 години имаат поголема веројатност да бидат заразени до 22,7 проценти и дека ризикот се зголемува со возраста.

Повторно е дека критична промена се појавува некаде на возраст од 10 до 12 години. Околу времето на пубертетот, ризикот од тинејџери и добивање и пренесување на вирусот се зголемува. COVID Monitor, група што следи информации од повеќе од 7.000 училишни области во САД, откри дека стапките на случаи во средните училишта се скоро три пати поголеми од оние на основните училишта.

Сè уште е нејасно зошто тоа може да биде случај. Една теорија е дека децата се почесто изложени на коронавируси, давајќи им одредена заштита. Друго е дека децата имаат помалку рецептори на ACE2, цел на коронавирусот, во горните дишни патишта. Друга теорија е дека нивните помали бели дробови не се толку добри во проектирање капки или генерирање аеросоли.

И покрај ваквата разлика, децата и тинејџерите честопати се здружуваат во известувањето за болести, за што Аласдеир Мунро, клинички истражувач за детски инфективни болести на Универзитетската болница Саутемптон во Велика Британија, вели дека „е крајно проблематично“.

Но, преносот не се базира само на биологија. Однесувањето игра улога, исто така. Во ноември, студија спроведена во Индија на половина милион луѓе открила „обрасци на зголемен ризик од пренесување“ кај деца под 14 години, вклучувајќи многу случаи во кои децата биле заразени од други деца.

„Ако се отвори училиште, децата воспоставуваат контакт многу почесто од возрасните“, вели Сан. Неговата анализа исто така ја потврди проценката на ЦДЦ дека пресимптоматскиот пренос отпаѓа на околу 50 проценти од инфекциите – што значи дека не е секогаш можно да се изолираат луѓето пред да можат да заболат други. Ова е причината зошто училиштата секогаш претставуваат одредено ниво на ризик.

Кога треба да се затворат училиштата?

Бидејќи земјите презедоа различни пристапи кон училиштата, светот ненамерно дизајнираше природен експеримент за нивната точна улога во преносот на КОВИД-19.

Во Велика Британија, новиот труд објавен во „Лансет“ откри дека делумното отворање на училиштата ова лето е поврзано со мал ризик од случаи; од повеќе од 57 000 училишта и расадници, студијата открила само 113 случаи поврзани со 55 епидемии. Овие случаи беа силно во корелација со стапката на локална инфекција, покажувајќи колку е важно да се намали преносот во заедницата за да се одржат училиштата безбедни. „Преносот ќе се случи во училиштата, исто како и каде и да се мешаат луѓето“, вели Мунро. „Но, децата не се двигатели на болести“. Наместо тоа, се повеќе е јасно дека во многу земји, луѓето во нивните 20-ти и 30-ти години предизвикуваат епидемии кои потоа се прелеваат и кај постарите луѓе и кај децата.

Слични содржини