Како Европа ќе излезе од должничкото цунами? Со нови даноци…

од Vladimir Zorba

Европската комисија ќе ги претстави своите предлози за три нови даноци за собирање средства за отплата на долгот од 800 милијарди евра, со кои Брисел сака да ја опорави европската економија, пишува „POLITICO“.

Пакетот од т.н. „сопствени ресурси“ вклучува приходи од идниот данок врз 100-те најголеми светски компании; од планираниот прекуграничен данок на јаглерод; како и продолжување на пазарот на јаглеродни квоти.

Сопствените ресурси – со други зборови, даноците што Европската унија директно ќе ги собира – се централни во напорите на Комисијата да го отплати долгот, што беше повлечен за финансирање на огромниот фонд за опоравување. Во негови рамки, европските престолнини ќе добијат вкупно 800 милијарди евра во следните пет години. Без новите даноци, земјите ќе мора или да го зголемат својот придонес во Европската унија или да ги намалат постоечките европски програми – и двете се непопуларни политички мерки.

Досега, Брисел не ги обелодени планираните приходи од поединечните даноци, но според извори во публикацијата, предвидени се 15 милијарди евра годишно. Даноците ќе стапат на сила во 2023 година – доколку бидат одобрени.

И да се добие одобрение од сите 27 земји нема да биде лесно: многумина не сакаат да пренесат поголема моќ на Брисел.

Критичарите

Планот на Комисијата да користи дел од приходите од глобалниот данок на корпоративните гиганти, исто така, може да го искомплицира меѓународниот договор за реформирање на даночните правила.

Наесен, Организацијата за економска соработка и развој (ОЕЦД) постигна договор за промена на оданочувањето на меѓународните гиганти. Според него, тие ќе плаќаат најмалку 15 отсто од својата добивка, а промените се однесуваат на компаниите со приходи над 750 милиони евра годишно.

Од Комисијата нагласуваат дека овој данок ќе стапи на сила дури по постигнување меѓународен договор и одобрение од европските метрополи, а постапката најверојатно ќе биде завршена до крајот на првата половина на 2022 година.

Прашање е колкав приход ќе се оствари од овој данок. Засега се предвидува дека ќе редистрибуира профит од 125 милијарди долари годишно, а само дел ќе оди во ЕУ.

Останатите две опции исто така се соочуваат со критики.

Проширувањето на пазарот на јаглерод кон поморскиот транспорт и воздухопловството, како и создавањето на таков кај транспортните и горивата за греење, може да донесе милијарди евра во буџетот на Брисел до 2050 година. Но, трансферот на овие средства во ЕУ ќе ги погоди поединечните буџети во време, кога се потребни јавни инвестиции.

Големи губитници ќе бидат земји како Полска кои се потпираат на јаглен, а победници ќе бидат богатите земји како Франција кои користат нуклеарна енергија.

Брисел е свесен за овој проблем и предлага даночна граница за земјите со ниски приходи и економиите кои испуштаат големи количества јаглерод до 2030 година.

Најновиот план – да се воведе прекуграничен данок на јаглерод кој ќе го плаќаат трети земји – веројатно нема да му се допадне на остатокот од светот. Преговорите допрва почнуваат.

Уште два даноци

Во среда ќе се разговара за уште два даноци, кои се поврзани, иако индиректно, со сопствените ресурси на ЕУ. Тие имаат за цел да ја намалат атрактивноста на даночните раеви и да ја намалат употребата на даночни трикови од компаниите за да ги намалат даноците.

Првиот е дел од договорениот пакет за 15 проценти минимален корпоративен данок. Иницијативата има политичка поддршка од главните градови, но постои загриженост за позициите на Унгарија и Естонија. Будимпешта може да ја искористи својата позиција и да побара повеќе пари од фондот за опоравување во замена за неговата поддршка. Талин, пак, стравува од комплицирање на сопствениот даночен систем.

Втората иницијатива има за цел да ги направи компаниите „поштенски сандачиња“ во блокот бескорисни за даночни цели. Идејата е националните агенции за приходи да ги проверат овие „шупливи“ компании за да видат дали работат.

Ако не, тие ќе мора да бидат затворени.

Слични содржини