Купени лајкови: еден повеќе од опасен бизнис

од Maja Serafimova

Неколку кликања и 80 евра – само ова е потребно. И ете, Тања Куне веќе стекна уште 500 лајкови на својата Фејсбук страница.

За да стане попопуларна и „посакана“ во мрежата, раководителката на агенција за дизајн и претседател на Слободната демократска партија во Лонебергер Хајде, стапи во контакт со агенцијата „Paidlikes“, која нуди „лајкови за хонорар“.

Вонеа работат таканаречени Clickworker-и- луѓе кои понарачка на компанијата го притискаат копчето „like“. „Оттогаш, честопати се прашував зошто го сторив тоа“, изјави Куне за Дојче веле.

„Јас сум локален политичар. Но, на локалните избори, јас се натпреварувам со професионални политичари“. Тие обично имаат посветен персонал кој се грижи за нивното присуство на социјалните медиуми и ги објавуваат своите последни активности на Фејсбук и Инстаграм секој ден.

„Така се создава еден вид притисок затоа што сите бараат да се здобијат со поголема популарност на мрежата“, вели Куне.

Истражувачки новинарски тим од три германски медиуми („Зидојче Цајтунг“, северногерманското радио „НДР“ и западногерманското радио „ВДР“) известува дека, како Тања Куне, илјадници други Германци, меѓу кои многу познати личности купиле „лајкови“ во Интернет.

Претходно, научниците од универзитетот Рур во Бохум имале пристап до податоците од еден од снабдувачите на услугата за платени „лајкови“ (Paidlikes). Според истражувачите, списокот вклучува имиња на политичарите од сите најголеми партии.

Не е јасно дали оние, чии страници добиле дополнителни кликања, сами платиле за услугата. Исто така, на списокот се наоѓаат имињата на многу луѓе кои негираат дека платиле за кликања.

Ова не мора да значи дека тие лажат затоа што различни луѓе – тајни поддржувачи или конкуренти кои се надеваат дека ќе ги дискредитираат своите противници со лажни лајкови – може да нарачаат и да платат за повеќе лајкови.

Кликовите може да бидат и потег за да се одвлече вниманието од вистинската манипулација. Меѓутоа, прашањето е зошто купените лајкови преттавуваат проблем, пишува Питер Хиле за ДВ? Бидејќи позади ова стои една цела индустрија за манипулации, вели Швеѓанецот Себастијан Беј.

Тој е дигитален експерт во Stratcom центарот за комуникација во Рига, главниот град на Летонија. Центарот се консултира со НАТО, иако не е дел од командната структура на воениот сојуз. „Идентификувавме компании ширум светот – од Европа и Русија до Филипините и Западна Африка – кои заработуваат пари од манипулирање со социјалните медиуми“, објаснува Беј.

Експертот и неговите колеги се загрижени, пред сè, дека манипулацијата со социјалните медиуми е лесна, ефтина и достапна за сите. За 300 евра, тие експериментално купиле илјадници коментари и следбеници, како и десетици илјади лајкови и прегледи.

„На почетокот мислевме дека ќе ни требаат хакери од„ Darknet “и најтемните агли на мрежата. Како и да е, се покажа дека е многу лесно да се најдат овие продавачи на Google или Bing каде што дури и ги поставуваат своите реклами. „Бизнисот со манипулации има опасни последици.

“ На пример, да земеме сопственик на продавница за ќебапи кој купува позитивни критики за себе или негативни критики за неговиот конкурент. Ова е чиста измама“. Според Беј, технолошките гиганти како Google и Facebook не прават доволно за да спречат таква измама.

„Технички, не е секогаш лесно да се постигне. Но, компаниите едноставно не инвестираат доволно за да се справат со проблемот“, вели Беј. Манипулацијата во социјалните медиуми не е само непријатности и опасност за економијата, вели експертот.

„Ако користите лажни податоци за алгоритмот да верува дека многу луѓе гледаат нешто, тогаш оваа содржина станува популарна и почнува да им се препорачува на многу луѓе“. Владите можат да го користат ова за да манипулираат со демократската дебата онлајн. На овој начин, може да се поткопаат легитимните гласови и да се зајакнат нелегитимните гласови.

„Со лажни профили, можете да оставите впечаток дека сте дел од локалната дебата. Тогаш е тешко да се направи разлика помеѓу она што е реално, а што не. И кој навистина стои зад манипулацијата“, објаснува Беј. Тања Куне одлучила во иднина да не работи со даватели на платени „лајкови“.

„Јас навистина ништо не добивам од такви „лајкови“. Подобро е да се привлечат гласачи преку лични разговори и состаноци“, резимира таа.

Слични содржини