Американскиот претседател Доналд Трамп го држи светот во неизвесност поради трговската политика која се менува сè повеќе од ден на ден. Досега, американските потрошувачи беа во голема мера заштитени од нестабилност, но како што меѓународниот транспорт се прилагодува на неговите политики, Трамп се соочува со можни последици.
Додека трговската војна меѓу САД и Кина влијае на забавување на контејнерскиот сообраќај меѓу двете најголеми економии во светот, превозните компании предупредуваат на пад на резервациите и сè почести „празни пловидби“, односно заобиколување на одредени пристаништа или целосно откажување на транспортот, пишува „The Telegraph“.
Порано оваа недела, извршните директори на американските малопродажни синџири пристигнаа во Белата куќа за да достават јасно предупредување: Тарифите за кинески стоки ќе доведат до „празни полици“ во рок од две недели ако политиката не се промени итно.
Волмарт, Таргет и Хоум Депо претрпуваат најголема штета
Трите компании чии претставници присуствуваа на состанокот Волмарт, Таргет и Хоум Депо беа најпогодени од одлуките на американскиот претседател, кои вклучуваат тарифи до 145 проценти за кинески стоки и зголемени пристанишни такси за кинеските бродови.
Волмарт набавува околу 60 проценти од својот увоз од Кина, вклучувајќи облека, електроника и играчки, покажа анкетата на „Ројтерс“, додека околу 50 проценти од добавувачите на Таргет се исто така со седиште во Кина.
Многу трговци на мало и производители имаат одредени залихи во своите магацини што им овозможуваат полесно да ги издржат нарушувањата засега. Но, овие залихи можат да траат само одреден временски период, обично неколку недели. После тоа, трговците на мало ќе се соочат со избор: да ги платат царините и да ги апсорбираат дополнителните трошоци, да ги пренесат трошоците на потрошувачите или да престанат да купуваат стоки од Кина и да го прифатат недостигот на полиците.
Постојат знаци дека многу американски компании веќе реагираат со привремено откажување на нарачките. На бродовите од источниот брег на Кина им требаат приближно две до три недели за да стигнат до западниот брег на Америка.
Според податоците објавени од Пристаништето во Лос Анџелес, кое прима големи количини стока од кинеските пристаништа како што е Шангај, сообраќајот со контејнери оваа недела бил за 56 проценти поголем од истиот период минатата година, веројатно поради големиот број нарачки што пристигнале непосредно пред објавувањето на царините од страна на Трамп на таканаречениот Ден на ослободувањето на 2 април.
Сепак, следната недела се очекува сообраќајот да се намали за 11 проценти, а потоа и за 33 проценти во неделата потоа. Падот на очекуваните пристигнувања во Лос Анџелес следи по извештајот за „колапс“ на резервациите за контејнери во април. Во случај на пратки од Кина до САД, резервациите во првата недела од април се намалија за 64 проценти во споредба со претходната недела.
Сè повеќе контејнерски бродови остануваат полупразни
Аналитичарите го обвинија падот на увозниците кои ги откажуваат пратките за да „ги преиспитаат трошоците, времето и пошироката трговска стратегија“. Како резултат на тоа, сè повеќе контејнерски бродови остануваат полупразни, што ги поттикнува превозните компании да откажуваат пловидби со цел да ги намалат загубите и да спречат пад на цените на транспортот.
Цената за транспорт на контејнер од 12 метри падна од 5.729 долари на 2.793 долари од почетокот на годината, според податоците од Xeneta, платформа за следење на бродскиот сообраќај. Во исто време, бројот на празни пловидби драматично расте. Според податоците од Sea Intelligence, од почетокот на април, бројот на откажани патувања помеѓу Азија и Источниот брег на Америка се дуплирал на повеќе од 40 проценти.
„Кога ги гледаме податоците, сосема е јасно дека влијанието на трговската војна предизвика многу компании да ги паузираат или целосно да ги откажат своите пратки“, изјавија аналитичарите на „Sea Intelligence“ во четврток, додавајќи: „Ова, пак, ја намалува побарувачката за капацитет на контејнерски бродови, на што превозниците реагираат со откажување на пловидбите. Ова ниво на ескалација на празниот капацитет покажува драматична промена на пазарот.“
Питер Ајлот од Британската комора за бродови вели дека дали ова ќе резултира со празни полици во продавниците во САД сега зависи од голем број фактори. Но, неизвесноста е таа што веројатно ќе предизвика најголема штета.
„Сè уште има многу неизвесност, а во таква ситуација многумина едноставно престануваат со активностите и чекаат да видат што ќе се случи“, објаснува Ајлот.
Претседателот на САД досега ја бранеше својата тарифна стратегија како неопходна за враќање на производството во САД. Но, само неколку часа по состанокот зад затворени врати со раководителите на продавниците оваа недела, се чини дека драматично го промени својот став.
Помирувачките изјави на Трамп
„Ќе бидеме многу љубезни. Тие ќе бидат многу љубезни и ќе видиме што ќе се случи“, им рече тој на новинарите во вторник, во она што беше протолкувано како помирувачки став кон Кина.
На крајот на краиштата, повлекувањето од трговската војна под услови прифатливи за Вашингтон не е нешто што Трамп може сам да го одлучи. Пекинг возврати со царини од 125 проценти за американскиот увоз.
И покрај тврдењата на Трамп дека двете страни се во редовен контакт, портпаролот на кинеското министерство за надворешни работи во четврток го отфрли тоа тврдење.