Загуба од 10 милијарди долари дневно: Застојот во Суецкиот канал ја блокира глобалната економија

Бродот „Ever Given“, заглавен во Суецкиот канал, создава сообраќаен метеж за околу 9,6 милијарди долари на ден, а бидејќи каналот е блокиран неколку дена, доцнењето досега го блокираше сообраќајот од 28,8 милијарди долари во стоки.

Бродот, сè додека Емпајер Стејт билдинг, превезувал товар помеѓу Азија и Европа. Се насука во вторникот, дијагонално во вештачки канал што ги дели континентална Африка и Синајскиот полуостров, откако екипажот ја изгуби способноста да управува среде силен ветер и прашина.

Според управата на Суецкиот канал (СЦА), тој во моментов го блокира транзитот во двете насоки. Бродот „Ever Given“ е во сопственост на тајванската компанија „Evergreen“, а плови под знамето на Панама, пренесува Си-Ен-Ен.

Управата на Суецкиот канал денес објави дека привремено го запрела сообраќајот додека осум влечни бродови два дена се обидувале да ослободат огромен брод заглавен во јужниот дел на каналот.

Голем број бродови, вклучително и танкери за нафта и бензин, бродови за транспорт на контејнери со стока, храна и сл. чекање на двата краја на каналот.

Експертите тврдат дека вакво одложување не се гледа со години.

Степенот на последиците што овој настан може да ги има врз светската економија зависи од брзината со која ќе успеат да ја обезглават, но ГПС-сигналот на бродот покажува само мали промени во својата позиција во последните 24 часа.

Директорот на компанијата Боскалис, која работи на ослободување на бродот, Петар Бердовски, рече дека е рано да се каже колку време ќе трае работата.

– Не можеме да исклучиме дека ќе траат неколку недели. Тој е како огромен засушен кит. Неговата огромна тежина лежи на песок. Можеби ќе треба да комбинираме влечења, отстранување песок и да ја намалиме тежината на самиот брод со отстранување на контејнери, масло и вода од бродот, рече Бердовски.

Последици за светската економија

Околу 30 проценти од светските контејнери за испорака минуваат низ Суецкиот канал дневно и околу 12 проценти од светската трговија со целата стока.

Сè, од храна, мебел, облека, обувки, електроника, делови за автомобили, па дури и самите автомобили може да се погоди поради овој инцидент, а цената најверојатно ќе скокне, посочуваат експертите за шпедиција.

– Во суштина сè што гледате во продавниците, вели Ларс Јенсен, експерт за логистика од Данска, за NBCnews.

Според проценките, компаниите од Лојдс Лист сугерираат дека дневниот обрт на запад вреди околу 5,1 милијарди, додека на исток 4,5 милијарди долари. Во средата, според проценките на Блумберг, 185 различни пловни објекти чекаа да го поминат каналот.

Доколку ќор-сокакот се реши во рок од 24 часа, тоа би значело само уште неколку дополнителни денови за испорака на стоки од Азија до остатокот од светот, поточно Европа и САД. Очигледно, „Постојано даден“ ќе остане заглавен во каналот подолго, и ако остане една недела или повеќе, тоа би значело минимум 10 дополнителни денови на транзит, бидејќи бродовите треба да бидат пренасочени на подолги патувања.

АП Молер-Маерск и Хапаг-Лојд, една од најголемите компании за испорака на контејнери со стока, размислуваат да ги испратат своите бродови околу ‘ртот на добрата надеж, јужниот дел на Африка, за да се избегне приклучокот што се прави во Суецки канал.

Кплер, разузнавачка агенција фокусирана на пазарот на енергија, рече дека повеќе од 20 танкери со нафта биле погодени од овој застој.

Стравувањата дека блогот може да ги замрзне испораките на сурова нафта, предизвикаа раст на цените за 4 проценти на меѓународните пазари во средата, објави Ројтерс.

Ова создава огромен проблем за транспортната индустрија, која во последниве години целосно се преориентира на „точно навремено“ систем во кој маргините на пристигнување на стоки се екстремно мали и каде целта е да се испорача производот на време.

– Овој систем на работа им овозможи на многу индустрии, како што е автомобилската индустрија, исто така да се префрлат на „навремена“ испорака на нивните производи, така што ова одложување забавува голем дел од производството во светот, вели аналитичарот на Бимко Питер Испрати за Гардијан.

– Дополнителен проблем се создава со фактот што стоката ќе пристигне во исто време со таа што треба да пристигне подоцна, додава тој.

Зимзелени губитници
Лојд претпоставува дека Евергрин губи околу 60.000 УСД дневно.

Сопственикот на огромниот „Евергрин“ денес се извини за инцидентот што ја наруши глобалната навигација.

Ссоеи Кисен се извини за „огромната загриженост“ предизвикана од инцидентот на другите бродови и нивните сопственици, пренесува АП.

Слични содржини