Невидливиот американски ловец, составен од делови на два авиони од петта генерација Ф-35, е ставен во оперативна употреба и е подготвен за борба. Воздухопловните сили на САД соодветно го нарекуваат „Франкенџет“.
„Франкенџет“ е целосно оперативен и подготвен да ги поддржи воздухопловните сили“, се вели во извештајот на воената заедничка програмска канцеларија Ф-35 (ЈПО) објавен во средата, пренесува Си-Ен-Ен.
Рециклираниот воен авион го следи своето потекло од 2014 година, кога „Ф-35А“, кој требаше да полета во мисија за обука од воздухопловната база Еглин на Флорида, претрпе „катастрофален дефект на моторот“, се вели во извештајот за инцидент на воздухопловните сили. Борбениот авион, познат како „АФ-27“, исто така претрпел голема штета на задниот труп.
Делови од скршениот крак на роторот на моторот „пресечеа низ куќиштето на вентилаторот на моторот, моторниот простор, внатрешниот резервоар за гориво и хидрауличните линии и линиите за гориво пред да излезат низ горниот труп“, заклучи истрагата.
Во пожарот што избувнал изгореле две третини од задниот дел на борбениот авион, како што се наведува.
А потоа, на 8 јуни 2020 година, предната опрема за слетување на друг F-35A, познат како AF-211, не успеа при слетувањето во воздухопловната база Хил во Јута, што резултираше со сериозно оштетување на авионот, според извештаите за инцидентот.
Одеднаш, американското воено воздухопловство имаше две употребливи парчиња борбени авиони вредни 75 милиони долари, предниот дел, односно носот на АФ-27 и задниот дел на АФ-211.
„Наместо да ги отпишат двата авиони како загуба… тимовите донесоа храбра одлука во 2022 година да го отстранат носот од AF-27 и да го стават на AF-211 за да ги максимизираат заштедите и да го вратат оперативниот авион во флотата“, се вели во извештајот на F-35 JPO.
Скот Тејлор, водечки машински инженер во американскиот одбранбен гигант Локхид Мартин, производител на авиони Ф-35, ја опиша ситуацијата и напорите во соопштението од 2023 година.
„Сите делови од авионот теоретски може да се одвојат и повторно да се спарат, но тоа никогаш досега не било направено“, рече Тејлор. „Ова е првиот Ф-35 „Френкин-птица“ досега. Ова е историја“.
Работата беше направена во воздухопловната база Хил, со „целосно нови, уникатни специјализирани алатки, уреди и опрема“, се вели во соопштението на воздухопловните сили во 2023 година.
Речиси две и пол години поправки се исплатеа во јануари, кога „Франкенџет“ за прв пат полета од воздухопловната база Хил во објектот Ф-35 на Локхид Мартин во Форт Ворт, Тексас.
„Првиот лет на обновениот авион отиде до работ на опсегот на перформанси и леталото работеше како штотуку да излетало од производната лента“, рече Џефри Џенсен, главен инженер на верзијата F-35A на авионот во соопштението за печатот.
Кон крајот на минатиот месец, Франкенџет беше вратен во воздухопловната база Хил и беше доделен на 338-то борбено крило, истата единица на која првично и припаѓаше АФ-211.
Во военото соопштение, цената на проектот „Франкенџет“ се проценува на 11,7 милиони долари, истакнувајќи дека на Пентагон и на даночните обврзници им заштедиле 63 милиони долари повеќе од цената на новиот авион за замена.
Воздухопловните сили на САД имаат 383 авиони F-35A во својата флота, според Меѓународниот институт за стратешки студии (IISS).
Борбениот авион Ф-35А е една од трите верзии на петтата генерација стелт-ловец на американската армија Ф-35. Маринскиот корпус лета со F-35B – авион со кратко полетување и вертикално слетување, а морнарицата лета со F-35C, дизајниран за операции на носачи на авиони.
Ф-35, исто така, стана популарен избор за сојузниците и партнерите на САД, со 17 други земји кои ги летаат или купуваат тие авиони, според Локхид Мартин.