Во неодамнешната акција на Европол затворени се десетици нелегални кол-центри од кои измамници изнудивале огромни суми пари од наивните соговорници. Германската полиција разоткри 12 кол-центри од кои освен во Србија се организирале измами во повеќе земји. Овие измамници измамиле голем број германски и австијски пензионери преку таканаречените „шок повици“.
Овие разбојници не користат пиштол или нож, туку телефон и тастатура, немаат фантомки и не се кријат по темни улици, туку седат во големи канцеларии и се дел од криминална корпорација која направила илјадници луѓе мизерија и им земаа милиони евра.
Измамниците секогаш ја имаат истата шема, повикувајќи жртви и претставувајќи се како полицајци или јавни обвинители или дури и далечен роднина. Потоа би рекле дека некој од семејството направил сообраќајна несреќа и дека треба да плати кауција за „насилникот“ да излезе од притвор. Шемата била толку разработена што измамниците, користејќи информации од медиумите, дошле до имињата на жртвите и се претставувале како нивни деца, со цел целата измама да звучи поверодостојно. Во некои случаи, измамниците барале суми повисоки од 100.000 евра.
Интересно е што кога полицијата упаднала во кол-центри на територијата на неколку земји, открила инструкции дадени на операторите како да и пријдат на жртвата и имало неколку различни сценарија, а во соопштението на Европол се наведува дека измамниците се јавувале „често и агресивно“. .
Европол издаде упатства како да се препознаат измамниците
Поради честите измами преку гореспоменатите кол центри, Европол апелираше и издаде инструкции како да се препознаат измамниците. Ова се нивните совети.
Полициската препорака е редовно да се проверуваат онлајн сметките и банкарските сметки и веднаш да се пријавуваат сите неправилности или сомневања до надлежните органи. За секоја онлајн продавница, користете само проверени сајтови, чувајте ги вашите лични податоци внимателно и не ги споделувајте со непознати лица, без разлика како тие се претставуваат.
Еден од начините на кои измамниците добиваат лични информации е претставувајќи се како менаџери на компанијата во која работите. Измамниците се претставуваат како едни од највисоките раководители на компании, а притоа во разговор или преку електронска пошта изгледаат многу убедливо и ја користат подготвеноста на вработените брзо да го задоволат секое барање на нивните шефови. Покажувачките знаци се дека измамниците се претставуваат како директори на висок ранг и не користат официјална е-пошта или службен телефон. Барањето разговорот да биде доверлив, притисокот да се завршат работите што е можно поскоро, заканите со санкции на работа или прекумерното ласкање и ветувањата за награди на работа се исто така „црвени знамиња“.
Друг начин е измамниците да се претставуваат како клиенти или добавувачи на компанијата во која работите. Лесно е да ги препознаете, бидејќи бараат одеднаш поради некоја причина да се смени сметката на која плаќате пари, а всушност наместо добавувачи, парите одат кај измамници.
Звучи неверојатно, но луѓето се уште се „ловат“ на наједноставната измама, кога некој ќе им се јави, ќе испрати СМС порака или мејл претставувајќи се како вработен во банка и бара лични податоци за клиентите. Иако во комуникацијата се обидуваат да остават впечаток дека се упатени во работењето на банката, нивното знаење најмногу се сведува на најосновното, она што го прочитале за таа банка на Интернет. Совет е да го завршите разговорот со одговорот на кој ќе се јавите подоцна, кога ќе имате доволно време, а потоа да го проверите телефонскиот број од кој дојде повикот или директно да се јавите во банката. Треба да обрнете внимание и на е-пошта адресите, всушност нивниот втор дел, кој всушност го содржи нејзиното име.
За да измамат и крадат од жртвите, измамниците користат четврти метод, а тоа е создавање лажни веб-страници кои се имитации на вистински и преку нив комуницираат со жртвите. Лажните страници изгледаат речиси идентично, разликата е тешко воочлива, а се препознаваат по тоа што кога жртвата ќе влезе на страницата, се појавува прозорец во кој „банката“ бара да ги внесе податоците од банкарската сметка и лозинката. Ниту една вистинска банка не го прави тоа и тоа е измама.
Интересот за романтична врска може да биде само покритие за измамниците и ова е петти тип на измама на кој предупредува Европол. Предупредувачките знаци се кога некој што неодамна сте го запознале онлајн покажува ненадеен интерес. Нивните пораки често се полни со граматички грешки и понекогаш бараат од вас да разменувате експлицитни фотографии или видео клипови. Нивните профили на социјалните мрежи не се совпаѓаат со она што го пишуваат во нивните пораки. Знаат да бидат трпеливи за да ја добијат довербата на жртвата и да изградат „врска“ за во одреден момент да побараат пари.
За да ги направат измамниците поубедливи, тие крадат лични податоци од социјалните мрежи. Првата фаза е да ги добиете името на сметката и лозинката, а штом ќе влезат, ќе можат да добијат чувствителни податоци, дури и броеви на кредитни картички и пин-кодови. Вообичаено, жртвата добива порака, а за да ја види треба да „провери“ со својот акаунт и лозинка. Најчестите пораки се: „Дали сте во ова видео?“, „Заработете огромни пари работејќи од дома“, „Подаруваме неверојатен производ“ и слично.
Седмиот и осмиот начин на кој функционираат лажните центри за повици е да ги убедат жртвите дека паметно инвестираат пари со огромен профит или да и понудат на жртвата нешто неверојатно поволно. Во двата случаи, измамниците играат на картата на брза и поволна заработка, што е една од најстарите облици на измама.