Фудбалот одговорен за климатската криза: Фудбалската индустрија годишно произведува меѓу 64 и 66 милиони тони CO₂!

од Илинка Илиоска
16 прегледи

Најпопуларниот спорт во светот се соочува со критики за постојано зголемување на емисиите и недостаток на акција за климатските промени.

Фудбалот е повеќе од обичен спорт. За љубителите на оваа игра тој е речиси религија – луѓето посветено ги следат игрите и внимателно го анализираат секој потег на нивниот тим.

ФИФА тврди дека околу пет милијарди луѓе ширум светот се сметаат себеси за фудбалски навивачи. Финалниот натпревар на Светското првенство во Катар во 2022 година го следеле 1,5 милијарди гледачи, додека 220 милиони навивачи годишно ги посетуваат натпреварите. Само во Европа фудбалот како индустрија вреди 35,3 милијарди евра, пишува Јуронуз грин.

Но, фудбалот има мрачна тајна, која е осветлена со новиот извештај наречен Dirty Tackle, објавен од Scientists for Global Responsibility и New Weather Institute.

Во извештајот се проценува дека глобалната фудбалска индустрија годишно произведува помеѓу 64 и 66 милиони тони CO₂ – што е еквивалентно на емисиите на цела Австрија.

Фудбалерите и тимовите кои веќе ги чувствуваат ефектите од климатските промени, сега наоѓаат креативни начини да ја подигнат свеста кај своите навивачи.

Зошто фудбалот е „валкана игра“ за планетата?

Dirty Tackle е првиот извештај кој детално ги анализира емисиите на CO₂ во фудбалот и открива загрижувачки тренд на зголемување на емисиите во индустријата.

„Ова истражување дава убедливи докази дека фудбалот е главен загадувач и дека неговиот придонес кон климатските промени се зголемува“, вели д-р Стјуарт Паркинсон. „Тоа исто така покажува дека носителите на одлуки не се подготвени сериозно да го сфатат проблемот со загадувањето во фудбалот, а камоли да преземат мерки за негово намалување.

Од каде доаѓаат емисиите на стакленички гасови во фудбалот?

Извештајот идентификува три главни извори на емисии во фудбалот.

Првиот е транспортот, кој е главен и лесно разбирлив извор на емисии. Истражувањето проценува дека еден просечен натпревар во домашната машка лига генерира околу 1.700 тони CO₂.

Околу половина од тие емисии доаѓаат од патувањата на навивачите, кои најчесто користат автомобили. Меѓутоа, кога станува збор за меѓународни натпревари, емисиите се зголемуваат за околу 50% поради зголемениот број на летови.

За време на големите турнири, како што е финалето на Светското првенство, преносот може да биде 42 пати поголем од обичен домашен натпревар, бидејќи навивачите долетуваат од целиот свет.

Тимовите исто така мора да преземат одговорност за нивните претстави. Во 2023 година, BBC Sport откри докази за 81 кратки домашни летови направени од тимови од англиската Премиер лига за само два месеци. Некои од тие летови траеле само 27 минути.

Истражувачите тврдат дека проширувањето на меѓународните турнири, како што е Лигата на нации на УЕФА, доведува до зголемување на емисиите од патувањата. Тие ја повикуваат индустријата да го намали бројот на меѓународни турнири и да се фокусира на помали, регионални турнири.

Друг главен извор на емисии е изградбата на стадиони. За потребите на Светското првенство во 2022 година, во Катар беа изградени седум нови стадиони, а се проценува дека емисиите поврзани со нивната изградба достигнаа 1,6 милиони тони CO₂.

За Светското првенство во 2034 година, кое ќе се одржи во Саудиска Арабија, предвидена е изградба на 11 нови стадиони. Carbon Market Watch предупредува дека „влијанието на оваа нова градба врз животната средина ќе биде огромно“.

Третиот, и тешко мерлив, извор на емисии доаѓа од спонзорските договори.

Во април 2024 година, ФИФА потпиша договор со најголемата светска нафтена компанија Арамко. УЕФА има долга историја на соработка со Катар ервејс, додека многу клубови се спонзорирани од нафтени и гасни компании, авиокомпании, производители на автомобили и синџири за брза храна.

Овој капитал со висока содржина на јаглерод дополнително го нормализира однесувањето што ја штети климата, како што се возењето големи теренци и честото патување со авион. Според извештајот, дури 75% од преносите во фудбалот доаѓаат од спонзорски договори.

„Подготвеноста на ФИФА да и дозволи на Саудиска Арабија да го подобри својот имиџ преку фудбалот ги изолира играчите, навивачите и планетата“, вели холандскиот фудбалер Тесел Мидаг. „Ако сакаме иднина во која секој ќе може да игра и да ужива во фудбалот, неопходно е вистинско лидерство од врвот.

Земја без фудбалски тим дизајнира дрес што „исчезнува“ како порака до светот

Во Тихиот Океан, Маршалските Острови – земја со само 42.000 жители – се единствената членка на Обединетите нации без официјално признаена фудбалска репрезентација.

Иако ги имаат играчите, теренот и фудбалската федерација, на Маршалските Острови им истекува времето – бидејќи може да ги нема пред да одиграат официјален натпревар.

Нивната просечна надморска височина е помала од два метри, а ако нивото на морето се подигне само еден метар, 80% од главниот атол, каде што живее половина од населението, ќе биде потопен.

За да привлече внимание на овој проблем, Фудбалската федерација на Маршалските Острови дизајнираше специјален дрес наречен „2030 No Home“, кој полека исчезнува за време на промотивната кампања – симболизирајќи го постепеното исчезнување на островот.

Што прават фудбалските тимови и играчите за климатските промени?

Многу клубови и играчи се повеќе ги препознаваат последиците од климатските промени.

Англиската фудбалска асоцијација (ФА) објави дека секоја година се откажуваат околу 100.000 аматерски натпревари поради лошите временски услови.

Без акција, истражувањата покажуваат дека до 2050 година дури 25% од фудбалските терени во Велика Британија би можеле да бидат под вода.

Некои играчи веќе преземаат акција – Шпанецот Хектор Белерин вети дека ќе засади 3.000 дрвја за секоја победа на Арсенал, додека англискиот напаѓач Патрик Бамфорд го користи гестот на молња како симбол на борбата против климатските промени.

Форест Грин Роверс веќе станаа првиот фудбалски клуб со неутрален јаглерод во светот, кој користи обновлива енергија и рециклирана дождовница.

Најголем предизвик останува да се одвои фудбалот од спонзорите кои ја загадуваат планетата.

„Потребна е поголема амбиција за да се освои врвниот трофеј – стабилна клима во која спортот може да опстане“, велат истражувачите.

Слични содржини