Како Весиќ се бранеше пред обвинител: Падот на настрешницата ќе се случеше и со употребна дозвола

од Илинка Илиоска
24 прегледи

Поранешниот министер за градежништво Горан Весиќ на 22 ноември минатата година беше сослушан пред вишиот јавен обвинител во Нови Сад, Слободан Јосимовиќ. Во таа прилика рече дека, според него, падот на настрешницата е поради професионална негрижа и несоодветно одржување. И дека се што се случи нема врска со лиценцата за корисникот.

Во изјавата до која има пристап Форбс Србија, тој вели дека за тоа не одговара ниту може да влијае, како и дека „станицата не била пуштена во употреба бидејќи дошол на отворањето“.

Тој негираше дека предворјето (главната сала) на станицата е пуштено во употреба по негова наредба. Ниту со некаков акт или акт не учествувал во донесувањето на одлуката за ставање во функција на предворјето. Тој исто така тврдеше дека тоа не е во надлежност на Министерството, односно министерот и дека ниту една регулатива не предвидува министерот да одлучува за тоа.

Од сведочењето се гледа дека напоменал дека во март 2022 година бил пуштен во употреба првиот дел од станицата, односно пероните и шините и делот од станицата што патниците го користеле до ставањето во функција на предворјето. И тогаш беше организирана церемонија.

„Тогаш немаше употребна дозвола, ниту друга документација наведена во наредбата за спроведување на истрага во врска со пуштањето во употреба на фоајето на „Винг Б“, исто така немаше известување за работите во тој момент и затоа немаше никаква разлика помеѓу состојбата од 2022 година и 2024 година во документација“, се вели во соопштението.

За примопредавањето дознал дури откако паднала настрешницата

Во соопштението се гледа и дека е опишана процедурата за внатрешно прифаќање и предавање на крилото Б во јуни и јули 2024 година (од кинескиот конзорциум како изведувач на српската железничка инфраструктура како инвеститор). Весиќ рече дека дознал за писмото во кое пишувало дека по внатрешниот прием патниците ќе можат да го користат лоби Б, дури откако ќе падне настрешницата.

Опишувајќи го подетално внатрешниот процес на прием, поранешниот министер рече дека неговото министерство никаде не било споменато во меѓусебната комуникација за примопредавањето, а неговата помошничка Анита Димоски била запознаена со преписката бидејќи секогаш била именувана како примател на мејловите бидејќи била претставник на министерството како финансиер на работите.

Завршувајќи го описот на настаните околу примопредавањето, тој изјави дека примопредавањето се случило на 4 јули 2024 година и дека од тој ден е овозможено користење на фоајето.

„Тој забележа дека само од тоа време, односно на 4 јули 2024 година. година заврши внатрешното предавање на фоајето на крилото Б од страна на инвеститорот кој согласно Законот за железница е управител на таа станица и тоа наредниот ден, односно од 07.05.2024 година. „Инфраструктурата на Железниците на Србија и Србија Воз ги распореди своите вработени, односно започна продажбата на билети во фоајето на крилото Б, почна чистењето, а се изнајми деловен простор“, се наведува во соопштението.

Настан од политички карактер
За свеченото отворање на фоајето, кое се одржа на 5 јули, Весиќ изјави дека станува збор за настан од политички карактер, во присуство на медиумите, заедно со претставници на градската и покраинската власт, а на отворањето присуствувале и Јелена Танасковиќ и Анита Димоски.

Весиќ тврдеше дека на тој свечен состанок било соопштено дека фоајето се отвора за користење на патниците, дека истиот ден патниците веќе го користеле фоајето, „што значи дека чинот што се случил на 05.07.2024 г. не предизвика никаква последица, бидејќи сите правни дејствија се завршени порано и тој чин немаше да се случи доколку не се случеше претходно, а не е точно дека го отворил и го ставил фоајето во функција“.

Тој во следната реченица прецизираше дека лобито почнало да работи на 5 јули „по одлука на Железничката инфраструктура и Србија Воз“.

„Немаше да дојде на отворањето доколку неговата помошничка за железнички сообраќај Анита Димоски не го извести дека е завршен внатрешниот прием на лоби Б, ниту пак го информираше дека има некаков проблем во врска со реконструкцијата на Железничката станица во Нови Сад“, се наведува во соопштението.

Тој додаде дека не присуствувал на сите состаноци поврзани со реконструкцијата на станицата, но дека бил на само два состаноци кога носителите на јавни овластувања, односно фирмите требало „да забрзаат за побрзо решавање на барањата од нивна надлежност“.

Увидот бил известен по падот на настрешницата

Тој негираше дека надлежностите на Министерството за инфраструктурни проекти произлегуваат од Законот за министерства, но дека надлежноста е дефинирана со договор, како што во конкретниот случај бил договорот од 2017 година. И дека во конкретниот случај не можел да ги примени овластувањата од тој закон бидејќи ги немал.

Весиќ потврди дека не ја известил Републичката градежна инспекција „за тоа дека се уште се работи на реконструкцијата и дека има недостатоци кои ја загрозуваат безбедноста“, а како министер „нема никаква обврска ниту сознание дека имало некакви недостатоци на станицата“. Тврдеше дека не е вештак и дека и да има потенцијални недостатоци, инвеститорот треба да ја извести инспекцијата за ова.

„И што е направено по настаните од 1 ноември 2024 година. година, кога инвеститорот ја известил градежната инспекција дека Железничка станица“ во Нови Сад е нестабилна и неговата употреба е забранета“, се вели во соопштението.

Тој не знае за лиценцата за користење

Весиќ рече и дека како министер нема увид кои одобренија за градба и употреба се издадени, ниту пак се занимавал со тоа во случајот со станицата.

„Дека Железничката инфраструктура на Србија поднела извештај за работа дури кога бил повикан во полиција на информативен разговор, а тоа прашање е исклучиво за Железничката инфраструктура, поради што тогаш е доставен извештајот за работа, бидејќи Министерството реагира дури по поднесувањето на извештајот“, се вели во соопштението. Иако не се споменува за која работна апликација се работи, може да се претпостави дека се работи за работната апликација на 16.10.2024 година.

Понатаму тој рече дека потоа Железничката инфраструктура продолжила со активностите со цел да добие употребна дозвола и дека на 20 октомври „пожарникарите на МВР на Србија“ дале согласност за исправноста на објектот.

Дали барањето требаше да се поднесе на денот на падот на настрешницата?
Сведочењето на Весиќ открива и дека барањето за користење дозвола за станицата во Нови Сад требало да биде поднесено на 1 ноември.

Тој рече дека по немилиот настан Анита Димоски му покажала мејл кој пристигнал на 1 ноември во 01 часот по полноќ. Е-поштата е испратена од компанијата која извршила технички прием на зградата на железничката станица. Во тој мејл, тврди Весиќ, пишувало дека е донесено позитивно решение и дека овој извештај ќе биде проследен до сите на 1 ноември кога ќе биде потпишан од овластените за тоа. Но, потпишувањето не се случи поради падот на настрешницата“, се вели во соопштението.

„Со тој технички прием инвеститорот требаше да поднесе барање за употребна дозвола, додека по несреќата од инвеститорот му беше кажано дека се чека технички прием за да се поднесе барање за употребна дозвола на 1 ноември. И дека ќе беше издадена да немаше незгода, бидејќи најважен документ за употребната дозвола е техничкиот прием“, вели Весиќ, според сведочењето.

Во врска со ова, тој изјави дека под претпоставка дека Одделението за градежни дозволи дало употребно одобрение, „оваа несреќа сигурно ќе се случела, бидејќи техничкиот прием не констатирал дефект“.

Тој, исто така, истакна дека Републичката комисија за ревизија и компанијата Цестра, која ја извршила проектната контрола за одобрението за градба, „на никаков начин не го привлекле вниманието на проектантот на фактот дека проектот треба да ја опфати изградбата, додека работата на комисијата за ревизија е да укаже на пропустите во дизајнот“.

„На крајот истакна дека според него падот на настрешницата е поради професионална негрижа и несоодветно одржување, дека се што се случило нема врска со употребната дозвола и дека тој не се смета за одговорен за тоа, ниту можел да влијае на тоа, како и дека станицата не била пуштена во употреба бидејќи дошол на отворањето“, стои на крајот од соопштението.

Што вели обвинителот?

Во обвинението, до кое имал увид Форбс Србија, обвинителот дава поинаков поглед на настанот во делот каде што ги наведува доказите. Тој смета дека Весиќ и Димоски не ги примениле овластувањата од делокругот на министерството и со тоа овозможиле отворање на фоајето на 5 јули.

Најпрво, тужителот смета дека знаеле дека известувањето за работа од 25 март 2022 година се однесува само на работите извршени исклучиво на земјиштето, а известувањето за работите на објектот било доставено дури на 16 октомври 2024 година. Тој потсетува дека работите на зградата започнале уште во декември 2021 година .

Обвинителот смета дека документацијата и изјавите на сведоците докажуваат дека Весиќ и Димоски биле должни да ја известат Републичката градежна инспекција за работите за да извршат надзор.

Тој тврди и дека знаеле дека во моментот на пуштање во употреба на предворјето (5 јули) не бил завршен техничкиот преглед на објектот (освен електричните инсталации).

Тие биле свесни и за фактот, според обвинителот, дека не е издадено употребното одобрение, што „потекнува од тоа што обвинетата Анита Димоски била дури на 24.06.2024 година. го задолжи инвеститорот да изготви документација за поднесување барање за користење на одобрение“. Се додава дека во конкретниот случај употребната дозвола не можела ни да се издаде бидејќи градежните работи на зградата на станицата се уште биле во тек.

Тужителот: Имале законски овластувања врз основа на кои со своите правни дејствија би го спречиле пуштањето во работа
„Обвинетиот Горан Весиќ, како министер, без никакво сомневање бил целосно свесен за реализацијата на проектот за реконструкција, модернизација и изградба на пругата Белград – Суботица – државна граница (Келебија), кој вклучуваше и реконструкција, доградба и адаптација на зградата на станицата на железничката станица во Нови Сад“, додава обвинителот, потсетувајќи се на тоа дека го води тестот.

Слични содржини