Од Формула 1 до фудбал: Како екстремните временски услови ги нарушуваат спортските натпревари?

од Milan1
9 прегледи

Се чини дека зимските спортови беа првите жртви на климатските промени и дека натпреварите се невозможни без помош на вештачки снег. Местата каде што се одржуваат Светското првенство или Олимписките игри исто така се менуваат, така што некои познати зимски центри повеќе не се места на некогаш легендарни настани.

Секако, климата влијаеше и на другите спортови, па затоа организаторите имаат сериозни проблеми да го заштитат здравјето на спортистите. На пример, Летните олимписки игри во 2021 година во Токио беа карактеризирани со невообичаено високи температури, покрај ригорозните мерки поради коронавирусот.

Најпознатиот случај беше маратонската трка, која беше преместена од Токио во многу посвежиот Сапоро, додека одбојкарите на плажа се жалеа дека песокот е премногу жежок.

Се сеќаваме и на неуспехот на Новак Ѓоковиќ, кој остана без очекуваните медали поради жештина и исцрпеност, а подоцна и на неговата победа на Отвореното првенство на САД, каде што, како и на Отвореното првенство на Австралија, жештината е често причина зошто тенисерите бараат медицински тајм-аут и се жалат на невозможни услови за игра.

Речиси сите спортови на отворено се принудени да воведат промени, од фудбал, до велосипедизам, атлетика, тенис, Формула 1…

За да ги заштитат натпреварувачите и публиката, организаторите се принудени да инвестираат огромни суми пари во инфраструктура, па затоа се градат сè повеќе стадиони со подвижни покриви, се воведува климатизација, наводнување на теренот и заштита од ветер и бури.

Голем број големи спортски организации одамна се свесни дека овие проблеми ќе се зголемуваат и се обидуваат, колку што можат, да иницираат мерки за ублажување на последиците.

Така, на пример, ФИФА промовира изградба на стадиони од материјали што имаат помало влијание врз промените во животната средина, промовира рециклирање на отпад и ја зголемува еколошката свест кај навивачите.

Обилните дождови во последните 20 години или нешто повеќе предизвикаа некои познати стадиони во Англија да претрпат големи штети, „Вембли“ има проблеми со одводнувањето на теренот, како и „Олд Трафорд“, каде што покривот сè уште протекува, местата поблиску до теренот се под вода, а гипсот паѓа од соблекувалните.

За Светското првенство во 2034 година во Саудиска Арабија е планирана изградба на 15 стадиони, од кои повеќето ќе ги заменат пластиката и бетонот како материјали, па така за „Новиот стадион Мураба“ ќе се користи дрво, додека „Спортскиот градски стадион „Крал Фахд“ ќе има покрив направен од специјална ткаенина.

Светската автомобилска организација (ФИА) отиде најдалеку во справувањето со овој проблем, како поради временските услови во кои се водат трките од Формула 1, така и поради поврзаноста на овој спорт со емисијата на штетни гасови.

Климата ја принуди ФИА често да го менува календарот на натпревари, а некои од трките во Европа мораа да бидат одложени поради дождови, карактеристичен пример е трката за Големата награда на Белгија на легендарната патека Спа-Франкошамп во 2021 година, кога судиите го прекинаа натпреварувањето по само два круга.

Поради високите температури, кои надминуваат 50 степени на патеките и 60 степени во кокпитот, некои трки се водат ноќе (Сингапур, Катар, Лас Вегас), но за време на Големата награда на Катар во 2023 година, неколку возачи доживеаја топлотен удар, дехидрација и губење на концентрацијата, што влијаеше на безбедноста.

Бидејќи беше критикувана од здружението за заштита на животната средина, ФИА воведе и правило дека од 2026 година, наместо фосилни горива, ќе се користат синтетички горива, потоа тимовите сè повеќе ќе користат железници и бродови наместо воздушен транспорт, а потрошувачката на енергија ќе се намали со користење на соларни панели, со задолжително рециклирање.

„Либерти медиа“, американската компанија која стана сопственик на Формула 1 пред неколку години, ФИА и постави цел да ја направи Ф1 „јаглеродно неутрална“ до 2030 година.

Иако постои и Формула Е, електричната верзија на Ф1, во моментов нема планови за преминување на мотори напојувани со електрична енергија. Имено, иако помладите фанови на овој спорт сметаат дека промените се неопходни, тие сепак не сакаат Ф1 да „ја изгуби својата душа“, додека постарите веруваат дека премногу подлегнува на трендовите и критиките.

Слични содржини