Иако сообраќајот сега е обновен на клучен воден пат, Суецкиот канал, експертите велат дека седумдневниот застој, кој заврши во понеделникот, може да има долгорочни последици, пишува американскиот новински сајт NBC News.
Додека товарниот брод мамут беше блокиран една недела, штетата како резултат на застојот во светската трговија достигна девет милијарди долари на ден, а сообраќајниот метеж дополнително ги заостри синџирите на снабдување кои веќе беа оптеретени со пандемијата на вирусот корона.
Поради заглавување на таблата „Ever Given“, повеќе од 400 бродови кои превезуваа сè – од сурова нафта до говеда, се натрупаа на двата краја од каналот, чекајќи да се извлече тој брод со контејнери.
Од вкупниот број, 113 брод поминаа во текот на ноќта во понеделникот, а уште 140 во вторникот, објави управата на каналот.
Освен ако не се повтори нешто непредвидено, сообраќајниот метеж во Суецкиот канал може да се надмине за една недела, рече Лале Калили, професор по меѓународна политика на Универзитетот „Квин Мери“ во Лондон.
Но, доцнењето нема да запре тука: неизбежен е метеж во европските пристаништа, каде се движат многу бродови, кои ќе пристигнат надвор од предвидениот рок и одеднаш по прекинот на пристигнувањата, додаде Халили Тоа тесно грло може да трае неколку месеци, рече во вторникот Јан Хофман, експерт на Конференцијата на Обединетите нации за трговија и развој.
Заостатокот во пристаништата ќе одреди кога ќе се испразнат контејнерите од одложените бродови пред да се полнат со друга стока што веќе требаше да патува на друго место.
„Сегашното одложување од четири или пет дена ќе остане во следните неколку недели за целиот контејнерски транспорт“, рече Џон Манган, професор по поморски транспорт и логистика на Универзитетот во Њукасл во Англија.
Во последниве месеци, цените на товарот во светот значително се зголемија, бидејќи и производството и потрошувачката скокнаа од најниските, нивоа на пандемија, а светската економија започна да се опоравува, рече Манган.
Ова значи дека какви било одложувања во транспортот сега ќе направат значително поголеми трошоци.
Некои стоки на доцните бродови се веќе расипани, а некои пристигнуваат предоцна – велат стоката наменета да пристигне пред Велигден, откако ќе биде безвредна.
„Одложувањето е страшно“, рече Манган, „единственото нешто што ќе беше полошо, претпоставувам, беше ова да се случи Божиќно време“.
Според арбитражата за поморски спорови, Џефри Блум, веројатно ќе има долгорочни побарувања за надомест на штета од осигурување и правни побарувања на компании чии бродови доцнат и испораката е нарушена.
„Претпоставувам дека нема да го видиме крајот на ова неколку години, бидејќи влијанието на влијанието е толку големо“, рече Блум.
Последиците од блокадата на Суецкиот канал најсилно ќе ги погодат Европа и Азија, рече Мајкл Ро, професор по поморска и логистичка политика на англискиот универзитет Плимут.
Некои стоки што минуваат низ каналот се наменети и за пристаништа во североистокот на САД, рече Халили.
Производството на САД, кое се потпира на компоненти произведени на места погодени од блокадата на Суец, исто така може да биде оштетено.
„Поради глобалната природа на синџирите на снабдување, работите направени во САД имаат компоненти од Европа и обратно“, рече Манган. „Ние тоа го нарекуваме„ инфекција со синџирот на снабдување “- причина на едно место многу брзо предизвикува последици на друго“, објасни тој.
Белата куќа исто така го посочи тој проблем: „Императив е да се обезбеди еластичност на синџирите на снабдување во САД“, рече директорот на Националниот економски совет, Брајан Диз, на Твитер.
Руското Министерство за енергетика исто така во понеделникот објави дека проблемот со бродоломот е нагласен од „безбедноста на рускиот северен морски пат“ и неговата „сигурност во споредба со другите насоки“.
Околу 12 проценти од светската трговија поминува низ Суецкиот канал, низ кој минатата година поминаа 19.000 бродови меѓу Средоземното и Црвеното море, важен коридор меѓу Европа и Азија, кој помага во скусување на патувањата и забрзување на трговијата.
Иако најновите тешкотии може да доведат до преиспитување на начинот на кој работи светската шпедиција, експертите велат дека потпирањето на светот на Суецкиот канал нема да се промени наскоро.
„Мислам дека ова е несреќа од која треба да се извлечат поуки, но мислам дека нема да го промени начинот на кој работи бродската испорака“, рече Блум, поморски арбитер.
Сепак, последиците од еднонеделната блокада на каналот ќе донесат „одредени пресметки“, рече Халили, бидејќи властите кои управуваат со испорака веројатно ќе го преиспитаат начинот на кој плови поголемите бродови низ Суецкиот канал.
Наместо да чекаат да се расчисти Суецкиот канал, десетици бродови решија да го заобиколат, околу Кејп на добрата надеж на јужниот дел на Африка – бајпас од 3.000 милји што може да трае подолго од 10 дена до три недели, што може потенцијално да доведе до уште поголемо доцнење во испораката на товар.
Аналитичарите беа поделени околу тоа дали тоа е добра идеја, но турнејата барем им даде одредена сигурност на сопствениците на бродови, додека другите беа оставени на милост и немилост на операциите за ослободување на бродот заглавен во каналот.
Иако таков случај можеше да биде „настан еднаш во животот“ што беше тешко да се предвиди, последиците за глобалното испорака не требаше да го изненадат светот, рече Манган.
Но, бидејќи има само неколку маршрути за пренесување стока од едниот крај на другиот, тој додаде: „Ние ќе го користиме Суец уште долго време“.