Јапонскиот и светски лидер во производство и продажба на возила „Тојота“ ќе отвори нова фабрика во Кина, каде што ќе ја произведува електричната верзија на своите автомобили „Lexus“.
Важно е да се напомене дека тоа ќе биде првата фабрика на „Тојота“ во најнаселената земја во светот која ќе функционира самостојно, односно нема да биде производ на заедничка инвестиција со некои од домашните компании.
Новата фабрика треба да започне со работа во Шангај во 2027 година, јавуваат јапонските медиуми.
„Тојота“ со години работи во Кина преку две компании, формирани со заедничка инвестиција со домашни партнери – тоа се „Тојота ФАВ“ и „Тојота ГАЦ“.
Имено, во минатото кинеската држава законски им наметнуваше на странските инвеститори обврска за партнерство со некои од домашните компании, но во 2018 година тие регулативи беа ублажени за производителите на еколошки автомобили, така што сега е можно да имате своја, независна компанија.
Тие регулативи, односно деловната можност, прва ги искористи американската „Тесла“, која е првиот странски производител на автомобили што самостојно поседува фабрика за возила во Кина.
Минатата година јапонскиот гигант „Тојота“ произведе вкупно 1,75 милиони возила во Кина, во објекти заеднички основани со кинески корпорации.
Сепак, луксузните модели од серијата „Lexus“ до сега се увезуваа од Јапонија. Минатата година во Кина беа продадени околу 180.000 возила од таа марка.
Интересно е што „Тојота“ најави нова голема инвестиција во Кина токму во моментот кога другите јапонски производители се повлекуваат од неа.
Компанијата „Мицубиши“ минатата година најави затворање на својата фабрика во Кина, а годинава истото го направи „Нисан“, кој како дел од поширокото намалување на работната сила и производството реши да ја напушти фабриката во Чангжу.
Брзиот развој на кинеските производители на електрични возила ги лиши овие јапонски производители од добар дел од нивниот профит на најголемиот светски пазар на автомобили – двете компании забележаа пад на продажбата од повеќе од десет проценти во Кина оваа година.
Поради пробивот на домашните производители на електрични возила (ЕВ), една фабрика во Кина годинава затвори и јапонската „Хонда“ – тоа е погон за производство на седани со бензински мотори.
Меѓутоа, во соработка со кинеската ГАЦ, Хонда штотуку отвори нова фабрика за електрични возила во Гуангжу, зголемувајќи го својот капацитет за производство на електрични автомобили во Кина на 240.000 годишно.
„Хонда“, инаку, моментално има инсталиран капацитет во Кина за производство на дури 1,4 од вкупно четири милиони автомобили што ги произведува годишно. Но, продажбата на нејзините возила во Кина е намалена за дури 31 отсто во споредба со 2019 година, па затоа планира дополнително да ги затвори своите погони за производство на возила со мотори со внатрешно согорување во таа земја.
Од друга страна, вкупната продажба на возилата „Тојота“ во Кина бележи пад од само два отсто во однос на 2023 година, додека марката „Lexus“ добро се држи и минатата година оствари три отсто зголемување на продажбата.
Раководството на тој јапонски и светски рекордер, кој во 2023 година продаде дури 11,23 милиони возила ширум светот, планира до 2035 година да ги префрли сите модели на марката „Lexus“ на електричен погон и да постигне резултат од еден милион продадени електрични возила до 2030 година.
Инвестицијата на угледната „Тојота“ во нова фабрика во Шангај е од големо значење и за кинеската држава, во контекст на забавувањето на нејзината економија и драстичниот пад на странските инвестиции, предизвикани од политичкото „ѕвецкање“ и агресивниот режим на економски санкции во форма на тарифи и забрани за трансфер на технологии, кои ги спроведуваат против неа САД и нејзините сојузници.
Пречките за слободниот извоз поставени од Вашингтон, особено сега кога доаѓањето на новоизбраниот претседател Доналд Трамп се заканува со нов бран царини, пад на економскиот раст и жестоката конкуренција од домашните кинески производители на електрични возила, се причините поради кои аналитичарите го сметаат овој потег на „Тојота“ како „многу храбар“.
Но, се чини, храбрите амбиции на јапонскиот производител поврзани со Кина не завршуваат тука, бидејќи тој има намера драстично да го зголеми својот производствен капацитет во таа земја до крајот на оваа деценија: Целта на Тојота е да произведе три милиони автомобили во Кина во 2030 година.
Главните причини за оваа стратешка определба на Тојота се развојот на мрежата на добавувачи, високата продуктивност на кинеската работна сила и организациската ефикасност на производниот сектор во таа земја.
Секако, не треба да се заборави големината на кинескиот пазар, иако има многу играчи присутни на него, поради што конкуренцијата е повеќе од жестока – во 2023 година 26 милиони автомобили и околу четири милиони комерцијални возила, како камиони и автобуси, се продаваа во Кина.
Притоа, во првата половина од годинава, продажбата на автомобили во таа земја достигна бројка од 14 милиони, што е за шест отсто зголемување во однос на истиот период лани.
Многупати досега во својата историја, Тојота презема чекори во насока различна од онаа што конвенционално се смета за најбезбедна или најрационална во даден момент.
Последниот очигледен пример за тоа е неговото инсистирање на усовршување на хибридите и развивање возила со горивни ќелии, па дури и мотори со внатрешно согорување на водород, и покрај фактот што администрацијата и компаниите во Кина и Европската унија одлучија да му дадат приоритет на развојот на чисто електрични автомобили. пишува РТС.
Како резултат на тоа, „Тојота“ практично доста доцнеше со производството на ЕВ, што сега се обидува да го компензира.
Може да се каже дека со проширување на производството во Кина, Тојота оди во спротивна насока на добар дел од источноазиските и американските компании, кои поради геополитичката неизвесност ги селат своите капацитети од најнаселената земја во светот до Југоисточна Азија и на други места.
Исто така, може да се смета дека таа се обложила на фактот дека непријателствата меѓу воено-политичкиот блок предводен од Вашингтон (чиј член е и Јапонија) и Пекинг нема да ескалира во војна за Тајван или Јужнокинеското море, или да достигне ниво што го оневозможува (профитабилниот) бизнис на автомобилската индустрија.
Сепак, сосема е можно дека, исто како што широкиот опсег на популарни хибриди му овозможи да го задржи светскиот трон на најголемиот производител и продавач на четири тркала и покрај споменатото доцнење во развојот на чистокрвните електрични возила, Тојота понатаму ќе ги остави зад себе со нова, релативно ризична, инвестиција во Кина оние кои се откажале од кинескиот пазар во поголема или помала мера.
Тојота во секој случај, како амортизер кој ја штити од земјотреси и дозволува да се однесува поинаку од другите, има огромна сума на готовина, па може да си дозволи одредени, релативно големи, грешки кои се резултат на коцкање.