Европската унија подготвува нов удар за автомобилската индустрија – јаглеродните влакна наскоро би можеле да бидат прогласени за ризичен материјал, што постепено би ја елиминирало неговата употреба во производството на возила до 2029 година.
Јаглеродните влакна, познати по својата исклучителна сила и неверојатно мала тежина, се клучен елемент во дизајнот на спортските и електричните автомобили – овозможувајќи помала потрошувачка на енергија, подобра ефикасност и супериорни перформанси.
Сепак, европските регулатори тврдат дека овие материјали би можеле да претставуваат ризик по здравјето доколку сe najdat во воздухот во форма на фини честички или дојдат во контакт со кожата, што предизвика тревога во Брисел.
Новата забрана е дел од пошироката ревизија на Директивата за возила на крајот на животот, правната рамка што го регулира рециклирањето на автомобили во ЕУ. Иако регулативата има за цел да ја заштити животната средина и јавното здравје, нејзините последици би можеле да бидат далекусежни за глобалната автомобилска индустрија – сектор кој моментално троши околу една петтина од вкупното количество произведени јаглеродни влакна.
Веста за потенцијалната забрана веќе го потресе пазарот, а акциите на јапонските гиганти како Toray Industries, Teijin и Mitsubishi Chemical – компании кои заедно контролираат повеќе од половина од светското производство на јаглеродни влакна – паднаа. Европа, вториот по големина пазар за овој стратешки материјал, сега може да предизвика бран ограничувања што ќе се прелеат во други региони.
Најпогодени се производителите на луксузни и спортски автомобили, како што се Ferrari, McLaren и Lamborghini, но и технолошки ориентирани EV компании како Tesla, BMW, Lucid и Hyundai, кои во голема мера се потпираат на лесни композити за да постигнат максимален опсег и брзина.
Имајќи предвид дека пазарот на јаглеродни влакна вредеше дури 5,5 милијарди долари во 2024 година, се очекува силен отпор од индустријата, особено од воздухопловниот и автомобилскиот сектор, кои предупредуваат дека таквата забрана може да ги уназади иновациите и да ја намали конкурентноста на европските производители.
И додека регулаторите инсистираат на безбедност, сè појасно е дека се подготвува нова индустриска битка пред ЕУ, со јаглеродни влакна како точка на расправија помеѓу одржливоста и технолошкиот напредок.
Индустријата предупредува дека ваквите мерки би можеле да ги забават иновациите и да ја забават транзицијата кон зелена мобилност. Од друга страна, лобиите за заштита на животната средина велат дека здравјето и безбедноста мора да имаат приоритет во секој технолошки развој.