Ако се прашувате какво ќе биде новото Yugo, одговорот е следниот: новиот сопственик на правата за името и моделот открива дека, како и оригиналот, ќе биде прифатлив мал автомобил, поставен на модерна платформа од стратешки партнер и придвижуван исклучиво од бензински мотор. Прототип во возна состојба ќе пристигне на саемот за автомобили во Белград во 2027 година.
Zastava Yugo беше силен домашен и извозен успех. Југословенска гордост и евтин автомобил кој дури стана легенда во годините по завршувањето на производството.
Субкомпактот со три врати беше лансиран на тогашниот домашен пазар пред речиси 45 години. Се базираше на технологијата на Fiat (на механиката на Fiat 127) и се составуваше во фабриката Црвена Застава во Крагуевац. Беше хит на домашниот пазар, а потоа се извезуваше, каде прво доби почит, а потоа и големо разочарување.
Ќе потсетиме дека Yugo стигна дури и до САД, а со почетна цена од само 3.990 долари, значително ги „поткопа“ сите други автомобили на пазарот на почетокот. Постоеше и како прекрасно дизајниран кабриолет, а Zastava продолжи да работи на деривати – иако повеќето од нив никогаш не стигнаа до дилерите. Успехот во извозот беше нагло прекинат со војната во Југославија, но производството на крајот продолжи. Следеа два големи редизајнирања, а малиот и носталгичен автомобил остана во производство до 2008 година.
Во текот на својот производствен век, Yugo беше симбол на основната мобилност, но во последните години стана икона на поп културата. Сега се планира да се врати, но како целосно ново возило. Само што беа објавени првите скици на новото Yugo, а оваа година треба да биде претставен модел со целосна големина. Сепак, првото официјално појавување е планирано за Белградското експо 2027 година, кога ќе го видиме прототипот во возна состојба.
Проектот е замисла на проф. Др. Александар Бјелиќ, познато име во германската автомобилска и снабдувачка индустрија, кој со тим од адвокати веќе ги обезбеди правата на заштитниот знак на меѓународно ниво. Бјелиќ работи на високо ниво на маркетинг позиции речиси две децении. Тој е инженер и економист, а предавал на колеџот во Ален во близина на Штутгарт, како и економија на Универзитетот во Белград.
Почетното финансирање за правата на брендот, концептот и дизајнот го води сам, но не се сомневаме дека развојните и инвестициските партнери се добредојдени. Дизајнот е на српскиот дизајнер Дарко Марчета. Марчета со своите први рендери одлично ги долови пропорциите и суштината на класичното Yugo. Ретро-футуристичкиот стил донекаде потсетува на Hyundai Ioniq 5 и концептот N74, иако самиот Марчета истакнува дека сите сопственици на Yugo секогаш сакаат да го „напукаат“ оптички, што го мотивирало да го примени тоа на новиот модел на прво место.
Но, за разлика од тие корејски автомобили, новото Yugo ќе биде позициониран како автомобил со прифатлива цена за почетници. Техничката основа ќе биде воспоставена платформа со договорен партнер што Бјелиќ сè уште не сака да го открие. Автомобилот ќе ги исполнува сите прописи за издувни гасови и безбедност, и ќе биде позициониран како автомобил со прифатлива цена, како што отсекогаш бил Yugo.
Иако може да се замисли целосно електрична верзија, плановите се новото Yugo да се придвижува исклучиво од бензински мотор. Ова треба да го направи уште попристапно и забавно.