Нов бран отпуштања ги погодува германските вработени: Дојче банк сака да отпушти вкупно 3.500 работници во 2024 година, пишува „Тагесшау“. Германскиот производител на апарати за домаќинство Miele исто така најави дека ќе отпушти повеќе од 2.000 вработени.
Вакви масовни отпуштања се случуваат повторно и повторно. Сепак, вработените не мора едноставно да прифатат отказ. „Мојата прва мисла беше: прво ќе го проверам тоа“, вели една млада жена во интервју за CHIP, која ја изгубила работата во старт-ап во 2022 година по избувнувањето на војната во Украина.
Откако Ана Б., која не сака да го каже вистинското име, работеше во предметната компанија речиси две години, нејзината компанија отпушти голем број вработени од економски причини – вклучувајќи ја и неа.
Но, преку искуствата на нејзиниот круг на пријатели и познаници, знаела дека не мора едноставно да го прифати раскинувањето на договорот за работа. Овде помага Законот за заштита од отказ (KSchG) кој вели: „Отпуштање на работник чиј работен однос во иста фирма непрекинато трае повеќе од шест месеци е правно неважечки доколку е социјално неоправдан“.
Раскинување на договорот: Ова се можните причини
Додека работникот обично треба да се придржува само на договорениот отказен рок при промена на работното место и не мора да дава причини, работодавачот обично не може едноставно да го отпушти работникот без причина. Потребно е повеќе од тоа.
Во случај на особено сериозно недолично однесување од страна на работникот, работодавачот има можност да даде известување без отказен рок, кој стапува во сила веднаш. Еден пример би бил: Вработен украл готовина од каса.
Сепак, и со редовно известување за раскинување, не е доволно работодавачот да го почитува договорениот отказен рок. Работодавачот мора да докаже дека постојат оперативни, лични или други причини за отказ. Во спротивно, ќе има правни последици. Ова се однесува и на договорите на отворено и на определено време кои работодавачот ги откажува пред истекот на договорениот рок.
По разрешувањето, Ана Б. сакала да провери дали нејзиниот отказ навистина е валиден. Сепак, таа не сакаше да преземе мерки против нејзиниот работодавец самата и затоа побара правно застапување преку Интернет. Сега постојат бројни правни компании кои им помагаат на вработените да добијат отпремнина. Тие имаат имиња како Employee Aid e.V., Clever Klage или Helpcheck.
Во спротивно, заинтересираните страни можат бесплатно да проверат со проверка на соодветните веб-страници дали има шанси да платат отпремнина. Потоа, давателите на услуги ги упатуваат барањата до адвокатите во нивната мрежа. Клиентите мора да дадат дел од отпремнината во форма на провизија.
За таа цел, провајдерите ја преземаат комуникацијата со работодавачот и ги сносат трошоците на процесот. Па ако на крајот се случи отказот да важи, вработениот нема да остане со никаков трошок.
Основно правило за отпремнина
Фабијан Беулке е адвокат и еден од основачите на стартапот за правна технологија Clever Klagen. Во интервју за CHIP, тој објаснува како доаѓа до отпремнина: „Бидејќи е толку тешко ефективно да се раскине договорот, ризикот од судски спор е преголем за многу работодавци. Затоа претпочитаат да плаќаат отпремнини“.
Висината на отпремнината ја пишуваат работникот и работодавачот во отказниот договор. Збирот обично се пресметува од стаж и месечна плата. Обично вреди да се борите за отпремнина, вели Беулке: „Тоа може да биде неколку илјади евра“.
Формулата за пресметување на збирот е обично 0,5 x стаж во години x месечна плата (бруто). Вработен кој е вработен во фирмата три години и зема бруто месечна плата од 4.000 евра би можел да добие отпремнина од 6.000 евра. Но, тоа е само груба пресметка.
Откази преку WhatsApp? Во овие случаи, раскинувањето не е правно обврзувачко
Засегнатите мора да дејствуваат во рок од 3 недели.
Фабијан Беулке додава: „Во принцип, му кажувате на работодавачот дека потенцијално може да го изгуби правниот спор“. Висината на отпремнината зависи од тоа колку му плаќа на работодавачот да го „купи“ тој ризик, така да се каже. .“ Ако судскиот спор е изгубен, компанијата можеби ќе треба да го врати работникот.
Меѓутоа, за да се случи ова, мора да се исполнат неколку барања. „Кога станува збор за отказ, важно е да се дејствува брзо. Ако засегнатото лице не одговори во рок од три недели, раскинувањето на договорот се смета за ефективно и тогаш ништо не може да се направи“, вели Беулке.
За да може да се добие отпремнина, отказот не смее да биде во пробниот период и компанијата да има најмалку десет вработени.
Правна техника и вештачка интелигенција: обука со кориснички податоци
Посебна карактеристика на правните технолошки компании е тоа што тие често работат со вештачка интелигенција (ВИ) за да исполнат голем број барања. Вештачката интелигенција може да помогне во комуникацијата со клиентите и создавање на првични проценки на случаи. Со цел постојано да ги подобруваат своите системи, многу компании ги обучуваат со податоци од нивните клиенти.
Во декларацијата за заштита на податоците, Clever Klagen пишува: „Clever Klagen ги користи податоците за комуникација на нашите клиенти за да ги подобри нашите услуги и да развие специјализиран јазичен модел за прашања од трудовото право“. Сепак, ова служи само за оптимизирање на јазичниот модел. Податоците нема да бидат проследени до трети страни.
Личните податоци како што се името и местото на работа се анонимизираат пред да бидат пуштени на обука, се наведува во соопштението за печатот. Ако клиентот не го сака ова, тој мора изрично да се спротивстави. Тогаш овие податоци треба да се отстранат од податоците за обуката.
„Ова не е можно без технички помагала“
Фабијан Беулке вака ја објаснува употребата на вештачка интелигенција: „Ние даваме правни совети на многу голем број клиенти, но во исто време се трудиме да гарантираме висок квалитет“. Тоа едноставно не е можно без технички помагала“. И Ана Б. одлучила да поведе судска постапка за добивање отпремнина по престанок на работниот однос.
Во интервју за CHIP, таа објаснува дека не и пречело тоа што нејзините податоци биле користени за обука на вештачка интелигенција, но се сомнева дека другите корисници можеби се позагрижени за тоа отколку таа.
Од договорни причини, Ана Б. не може да открие други детали за работодавачот или за висината на отпремнината. Сепак, таа е „презадоволна“ од сумата и секогаш повторно би избрала правно-техничка фирма наместо класичниот пристап кон адвокат.
Новиот тренд на платформата TikTok покажува дека масовните отпуштања во моментов се голем проблем ширум светот: користејќи го хаштагот #layoffs, корисниците од САД споделуваат кратки видеа од отпуштања преку видео повик.
Адвокатот за труд, Клаус-Штефан Хохенштат силно ги советува германските вработени да не објавуваат аудио или видео снимки од доверливи разговори со работодавците, пишува Spiegel. Покрај прекршувањето на членот 201, според кој снимањето е казниво дело, работникот би можел да го загуби и правото на отпремнина.