Новиот европски еколошки стандард, познат како Euro 7, стапува на сила во 2026 година и носи најсеопфатна промена во прописите за еколошките карактеристики на автомобилите од воведувањето на филтрите за честички од дизел.
Иако производителите се бореа да ги олабават првичните барања, новите правила ќе донесат значајни промени во следењето на емисиите, издржливоста на батериите и целокупниот пристап кон одржливоста на возилата.
Што значи Euro 7 за возачите?
Ништо нема да се промени за веќе регистрираните возила. Патничките автомобили што веќе се на патот не мора да ги исполнуваат стандардите Euro 7, ниту пак постои обврска за нивно последователно прилагодување. Ваквите возила сè уште можат да се користат како и досега.
За идните купувачи на нови возила, правилата ќе бидат построги. Од 29 ноември 2026 година, сите нови модели на патнички автомобили и лесни комерцијални возила што ќе влезат на пазарот ќе мора да го исполнуваат стандардот Euro 7, додека до крајот на 2027 година, оваа обврска ќе важи за сите постоечки нови автомобили во Европската Унија.
Производителите и дилерите повеќе нема да можат да нудат нови автомобили или возила што не ги исполнуваат стандардите, па секое ново возило ќе мора да ги почитува прописите.
Нови одредби за честички и батерии
Додека граничните вредности за издувните гасови остануваат во голема мера исти, Euro 7 носи важна иновација: за прв пат ќе се мерат и ултрафини честички од само 10 нанометри, кои досега не беа вклучени во тестовите, особено за бензинските мотори.
Исто така, за прв пат, возилото се разгледува како целина. Исто така, се зема предвид и абењето на сопирачките и гумите, бидејќи тие исто така испуштаат микрочестички. До 2035 година, за сите возила, вклучувајќи ги и електричните, ќе важи единствена граница, иако тие генерално помалку ги трошат сопирачките поради регенеративното сопирање.
За електричните и plug-in хибридните автомобили се воведува задолжителен тест за животниот век на батеријата. По пет години или 100.000 километри, таа мора да задржи најмалку 80 проценти од својот капацитет, а по осум години или 160.000 километри – 72 проценти. Исто така, нови се тестовите на ниски температури, на -7 °C, за проверка на вистинската ефикасност на батериите во зима.
Построг мониторинг и дигитална контрола
Една од клучните промени е постојаното следење на емисиите. Возилата повеќе нема да се подложуваат само на лабораториски тестови, туку ќе мора да ја докажуваат својата чистота и во секојдневното возење. Системите континуирано ќе ги следат нивоата на штетни супстанции, а дигиталното следење ќе спречи манипулација со податоци како оние од Дизелгејт.
Дополнително, Euro 7 воведува задолжителна заштита од софтверски интервенции, постојана самопроверка на емисиите и транспарентно собирање податоци. Целта е јасна – да се осигура дека автомобилите на патот всушност ги исполнуваат еколошките стандарди наведени од производителите.
Euro 7 не е крај, туку транзиција
Иако првичните предлози беа многу построги, индустријата успеа да се бори за олабавување на некои одредби. Но, Euro 7 е само уште еден чекор во долгорочниот план за намалување на емисиите. Исто како што Euro 5 и Euro 6 станаа построги со текот на времето, оваа норма ќе продолжи да се развива, следејќи го технолошкиот напредок и транзицијата кон електрична мобилност.
Текот на воведувањето на Euro 7 – преглед:
* 29 ноември 2026 година – задолжителен стандард за сите идни нови модели на патнички автомобили и комбиња
* Крај на 2027 година – задолжителна норма за сите новорегистрирани возила од тие категории
* 2028–2029 година – постепено воведување за автобуси и камиони
* 2035 година – единствена граница за честички од сопирачки и гуми за сите возила.