Потрагата по исчезнатата подморница „Титан“ со пет патници ја надмина критичната точка од 96 часа, време за кое има залихи со кислород. Се уште нема траги за исчезнатите, а спасувачите ја бројат секоја секунда додека се борат со огромниот океан.
Се проценува дека „Титан“ имал кислород во вредност од околу четири дена, што значи дека истече околу 13 часот попладнево, според информациите обезбедени од американската крајбрежна стража и OceansGate, компанијата зад експедицијата.
Експертите, сепак, велат дека ова е непрецизна проценка и може да биде продолжена доколку патниците преземат мерки за зачувување на кислородот.
Френк Овен, експерт за пребарување и спасување подморници, рече дека податоците за кислород се „вреден водич“ за спасувачите, но се засноваат само на номиналната потрошувачка. Овен рече дека експерт кој е еден од патниците на „Титан“ веројатно ќе советува дека „треба да се направи се за да се забави метаболизмот, да се продолжат залихите“, пренесе агенцијата АП.
Спасувачите донесоа повеќе бродови и пловни објекти на местото на исчезнувањето, надевајќи се дека подводните звуци откриени од трагачите вчера и денес би можеле да помогнат да се намали потрагата во оваа меѓународна мисија. Областа за пребарување е проширена, а претресите се вршат на длабочина од 4 километри.
Титанот бил пријавен за исчезнат во неделата попладне на околу 700 километри јужно од Сент Џонс, Њуфаундленд, додека бил на пат кон местото каде што пред повеќе од еден век потона легендарниот океански брод Титаник.
Остануваат уште многу пречки: од одредување на локацијата на подморницата, до пристигнување со спасувачка опрема, па потоа до излегување на површината, а сето тоа под претпоставка дека подморницата е недопрена и дека снабдувањето со кислород е доволно.
Областа на Северниот Атлантик каде исчезна „Титан“ е исто така многу маглива и бурна, што ја прави исклучително предизвикувачка средина за спасувачите.
Компанијата што ја води експедицијата организира вакви патувања од 2021 година. Со оглед на тоа што поминаа речиси четири дена, надежта дека патниците ќе бидат пронајдени живи веќе исчезнува.
Сепак, капетанот Џејми Фредерик од американската крајбрежна стража рече дека властите се уште се надеваат дека ќе ги спасат петте патници во подморницата.
„Мораме да останеме оптимисти додека трае операцијата за пребарување и спасување. Ние сме на средина на операцијата и не сакам да навлегувам во дискусија за тоа кога ќе заврши“, рече Фредерик, пренесува Euronews.
Роботи помагаат во спасувањето
Најновите надежи на спасувачите се во роботот наречен „Виктор 6000“, француска истражувачка машина донесена во областа за пребарување со истражувачки брод, а управувана од Францускиот институт за истражување на океаните (Ifremer).
Ifremer може да нурне до 6.000 метри под вода, подалеку од која било друга опрема моментално на локацијата во Северниот Атлантик, и има „раце“ што може далечински да се контролира за да се сечат кабли или да се вршат други маневри за ослободување на заглавениот брод, споделија од операторот.
„Виктор не е способен сам да ја подигне подлогата. Сепак, тој може да спроведе визуелна анкета со сета видео опрема што ја има. Тој е опремен и со манипулативни раце кои можат да се користат за да се извлече подлогата, да се исечат кабли или други пречки што би можеле да го блокираат.
Ifremer испратил брод со својот робот на барање на американската морнарица, а Лефорт рекол дека тоа е „логиката на морнарите – блиску сме, мора да одиме“.
Со роботот управува екипаж од 25 луѓе, а Лефор вели дека можат да работат без престан 72 часа, без ноќен одмор.
„Не знаеме што се случи. Бучавата што се слушна ни дава надеж дека подморницата е на дното и дека луѓето се уште се живи, но можни се и други сценарија. Дури и ако надежта е мала, ние ќе одиме до крај“, додаде Лефор за Ројтерс.
Исто така, друг брод ќе се обиде да помогне. Како што пишува Би-Би-Си, британската компанија Магелан ја подготвила подморницата „Џулиета“ и таа во текот на денешниот ден треба да биде пренесена на локацијата за пребарување.
Нивната подморница неодамна ги скенирала остатоците од Титаник, обезбедувајќи 3Д приказ на целиот брод. Откако ќе започне, ќе бидат потребни околу 48 часа за да се стигне до локацијата. Ќе може да нурне на целата длабочина потребна за пребарување, а тимот што работи со него има детално познавање на областа бидејќи неодамна ја истражи
„Ќе бидат потребни часови“
Дејвид Гало, истражувачот, нагласи дека ќе бидат потребни часови за да се спаси подморницата откако ќе биде пронајдена, доколку се покаже дека повторените звуци на удари навистина доаѓаат од неа.
„Во овој случај, звуците се повторуваат, верувам на секои половина час. Три различни уреди ги регистрираа во исто време, и тоа трае веќе два дена. Нема многу во природниот свет што може да направи такви циклуси.” рече тој на една британска телевизија.
„Мораме, во овој момент, да претпоставиме дека е подморница и брзо да се преселиме на таа локација, да ја лоцираме и да ги спуштиме роботите за да потврдиме дека таму е подморницата“, рече тој.
„Тие мора да бидат целосно подготвени во случај да се работи за подморница, бидејќи е потребно извесно време за да се лоцира и да се извади на површина – потребни се часови“, додаде Гало.
Запрашан за огромната големина на областа за пребарување, Роб Лартер од Британскиот институт за Антарктик рече: „Сите ги видовме извештаите за откривање на овие звуци, но фактот дека областите за пребарување се уште се толку големи сугерира дека никој не мисли дека тие со сигурност можат да лоцираат од каде доаѓаат тие звуци“, пренесе Guardian.
Со оглед на недостатокот на информации од морското дно, сè уште не е постигнат голем напредок во однос на потрагата, додаде професорот Алистер Грег од Универзитетот во Лондон.
Запрашан колку време ќе биде потребно да се извади подморницата на површината доколку се најде, Грег рече: „Не знам колку време ќе потрае, но во нормално оперативно сценарио, мислам дека ќе бидат потребни околу два часа за да се спушти на таа длабочина и повторно околу два часа назад“.
Што се однесува до проценката на шансите за успешна спасувачка мисија, Грег рече: „Мислам дека клучната работа е што ја пронајдоа подморницата, но секој чекор бара време – тоа е проблемот. Ни истекува времето“.