Најголемиот аеродром во светот расте во пустината во Дубаи

од Vladimir Zorba

Пред нешто повеќе од 10 години, во октомври 2013 година, Wizz Air A320 кој пристигна од Будимпешта се најде на насловните страници, станувајќи првиот комерцијален патнички лет што некогаш слетал на меѓународниот аеродром Ал Мактум, исто така познат како Dubai World Central (DWC).

Овој сосема нов аеродром, кој се наоѓа на околу 30 километри југозападно од центарот на Дубаи, е дизајниран да стане најголемиот и најпрометниот во светот во блиска иднина. Неговата визија беше – и сè уште е – за футуристички мегахаб за да се осигура дека улогата на емиратот како главен центар на глобалната економија нема да се соочи со проблеми со капацитетот во блиска иднина.

Dubai Airports, аеродромската управа која управува како Dubai International (DXB) и новиот аеродром, ветува дека кога ќе биде завршен, ќе може да опслужува повеќе од 160 милиони патници годишно, како и 12 милиони тони товар. Во перспектива, ова е речиси 63 милиони патници повеќе од моменталниот најпрометниот аеродром во светот, Hartsfield-Jackson Atlanta International, опслужил во 2022 година, и речиси 100 милиони повеќе од Dubai International. DXB е веќе најпрометниот аеродром во светот надвор од САД и главната меѓународна порта во Дубаи.

Сепак, една деценија и една пандемија по првиот патнички лет и цели 13 години по првото отворање за карго операциите, најновиот аеродром во Дубаи сè уште е во изградба.

DWC ја најде својата улога како центар за одржување, поправка и ремонт на авиони (MRO на јазикот на глобалната индустрија). Тој, исто така, е домаќин на голем број оператори со воздушни карго (вклучувајќи го и Emirates Cargo, карго подружницата на водечката авиокомпанија на ОАЕ) и опслужува некои чартер летови.

Сепак, редовните патнички услуги се ограничени на оние што ги обезбедуваат неколку нискобуџетни авиопревозници кои вршат летови главно кон Источна Европа, Русија и Централна Азија.

Значи, што се случува со овие амбициозни планови? И кога ќе порасне најголемиот аеродром во светот?

„Аеродром на иднината“

Неодамнешниот авио-салон во Дубаи, одржан во 2023 година на наменски изграденото место на меѓународниот аеродром DWC, понуди неколку интригантни навестувања за тоа што ќе дојде – и некои увиди во долгорочната стратегија на Dubai Airports.

„Даваме приоритет на проширувањето и инвестициите во DXB за да ги исполниме барањата и плановите на нашите клиенти“, изјави за CNN Пол Грифитс, извршен директор на Dubai Airports. „Ова ќе продолжи се додека не се искористат сите можни капацитети.

Планот е да се максимизира сегашниот капацитет со „имплементација на иновативни технологии и преиспитување на користењето на просторот“, вели Грифитс, „додавајќи уште 20 милиони патници на сегашниот годишен капацитет од 100 милиони патници“.

„Оваа експанзија не само што ќе го приспособи краткорочниот раст, туку и ќе ни обезбеди дополнително време за стратегии за етапното понатамошно проширување на DWC. Нашите проекции за 2023 година се за 86,8 милиони патници, а за 2024 и 2025 година – 88,2 милиони и 93,8 милиони патници, соодветно“, додава тој.

Грифитс изјави за АФП во ноември дека кога ќе се достигне капацитетот, „ќе ни треба нов аеродром. Тоа ќе треба да се случи во некоја фаза во 2030-тите“.

„DWC е возбудлива перспектива“, изјави Грифитс за CNN во јануари оваа година. „Идниот развој на Фаза 2 претставува значајна можност што ни овозможува да градиме од темел во согласност со пошироките цели и планови за раст на Дубаи.

Според него, веќе се подготвуваат проекти за новите делови на мега-аеродромот.

Промена на бизнис моделот

Новите рендери на мега-аеродромот во Дубаи не се објавени цела деценија, но извршниот директор на Dubai Airports, Пол Грифитс, вели дека тимот наскоро ќе работи на амбициозни нови проекти. За списанието Business Traveler, тој навести „модуларен пристап за постепено проширување на DWC на ​​распоред што може да се прошири до 2050 година“.

„Не планираме аеродром со терминали“, вели тој. „Целосно ќе го промениме деловниот модел на аеродромите, ќе ги направиме многу поинтимни и ќе се ослободиме од сите застарени процеси низ кои предолго моравме да ги подложуваме нашите клиенти.

Аеродромот ќе биде центар на многу поголем проект наречен Dubai South, кој предвидува создавање на цел нов град во пустина од 145 квадратни километри јужно од Дубаи. Овој нов град, чии делови веќе почнуваат да се обликуваат, ќе има осум области, секој посветен на одредена индустрија или дејност, со мешавина на станбени и комерцијални области. Аеродромот ќе биде во центарот на воздушниот комплекс на Дубаи, кој ќе го вклучи и неодамна објавениот инженерски центар на Емирати вреден 950 милиони долари.

Вистинската пресвртница, сепак, ќе дојде денот кога локалниот гигант Emirates и неговиот помал партнер flyDubai ќе се преселат на новиот аеродром од неговиот сегашен дом во Dubai International. Овој потег е одамна планиран, но сè уште нема точна временска рамка.

Според Надин Итани, програмски менаџер за управување со воздушен транспорт на Универзитетот во Сари во Англија, преселбата на Емирати во DWC е повеќе од физички потег.

„Ова е стратешка преориентација како одговор на променливата динамика на глобалниот воздушен транспорт и комерцијален пазар. Облогот на Дубаи за DWC како иден мегахаб не е изолиран потег. Во моментов се води трка за инвестирање во нови, големи аеродромски капацитети во регионот и никој не сака да заостанува“, вели таа.

Водечките превозници во регионот се стремат не само за нивниот удел во глобалните текови на патници, туку и за позиционирање на нивните главни градови како меѓународни трговски центри и нивно воспоставување како туристички дестинации. Футуристичките нови аеродроми ќе ги поддржат овие напори.

Неодамна отворен во 2014 година, меѓународниот аеродром Хамад во соседен Катар, директен конкурент на Дубаи на пазарот за поврзување на долги релации, се обидува да го прошири својот капацитет на повеќе од 60 милиони патници годишно. Ова е во прилог на другите проекти за проширување на аеродромот во регионот – отворање на сосема нов аеродром вреден 1,8 милијарди долари во Мускат, Оман во 2018 година, новиот терминал од 1,1 милијарди долари во Бахреин, отворен во 2021 година и наскоро, во ноември 2023 година, на грандиозниот терминал во Абу Даби – Терминал А, објект од 780.000 квадратни метри кој може да управува до 79 авиони истовремено.

На северниот крај на Персискиот залив, меѓународниот аеродром Кувајт гради нов терминал дизајниран од реномираната британска архитектонска фирма Foster+Partners, кој првично ќе има капацитет да опслужува 25 милиони патници годишно, со можност за 50 милиони во иднина .

И на помалку од 30 километри од центарот на Дубаи, меѓународниот аеродром Shardja, кој е првенствено дом на нискобуџетната компанија Air Arabia, исто така го проширува својот капацитет на 20 милиони патници годишно. Саудиска Арабија, исто така, подготвува големо проширување на аеродромот како дел од својата визија за 2030 година, издвојувајќи 100 милијарди долари за зајакнување на воздушната поврзаност на кралството и да ја направи една од најдобрите туристички дестинации во светот.

Покрај новата меѓународна авиокомпанија, Riyadh Air, главниот град на Саудиска Арабија добива и огромен нов аеродром. Новиот аеродром со шест писти во Ријад всушност ќе биде изграден на истото место како сегашниот, целосно заменувајќи го. Ќе има капацитет за 185 милиони патници годишно, или речиси седум пати повеќе од бројот што го опслужуваше во 2022 година.

Со други зборови, кога станува збор за освојување на првото место во трката за најголеми аеродроми, влогот е поголем од кога било. И повеќето се направени далеку од западниот свет.

Слични содржини