„Tesla“ ќе остави зад себе мрачна година обележана со слаба продажба

Ова ќе биде втора година по ред на пад на испораките, откако индикаторот се намали за 1% во 2024 година.

од Vladimir Zorba
9 прегледи Фото: Фејсбук/Тесла Италија

Главниот извршен директор на „Tesla“, Илон Маск, поголемиот дел од оваа година го помина фокусирајќи се на роботиката, барајќи одобрение од акционерите за неговиот пакет плати од 1 трилион долари. Во меѓувреме, изгледите за основната дејност на „Tesla“, продажбата на автомобили, се влошуваат, објави „Ројтерс“.

„Tesla“ се соочува со притисок врз продажбата на трите најголеми автомобилски пазари во светот: Европа, Кина и САД. Продажбата на компанијата падна за 48,5% во Европа во октомври и е намалена за околу 30% за годината.

Се очекува глобалните испораки на „Tesla“ да се намалат за 7% оваа година, по пад од 1% во 2024 година, според „Визибл Алфа“. Тоа би било во остра спротивност со рекордните испораки во третиот квартал, кои беа зголемени од американските купувачи кои сакаат да купат нов автомобил пред да истечат федералните стимулации за „зелени“ возила.

Слабите европски резултати сугерираат дека нема брзо закрепнување од падот на продажбата што започна кон крајот на минатата година откако поддршката на Маск за крајно десничарските политички личности предизвика протести низ целиот регион. Маск остана релативно тивок во врска со политиката во последните месеци, но европскиот бизнис на „Tesla“ не се опорави, што сигнализира пофундаментални проблеми.

Во 2023 година, Модел Y на „Tesla“ стана најпродаван автомобил во светот. Но, оттогаш, „Tesla“ падна на продажните листи бидејќи конкурентите нудат поширок спектар на подобрени електрични возила – честопати по пониски цени – додека потесното портфолио на „Tesla“ старее, велат аналитичарите.

Кон крајот на минатата година, Маск им рече на акционерите дека очекува продажбата на автомобили да порасне за 20% до 30% во 2025 година. Во јануари, компанијата изјави дека очекува враќање на растот, без да даде прогноза, пред да ги повлече тие насоки следниот квартал. Во октомври, „Tesla“ изјави дека секој раст ќе зависи од макроекономските фактори, колку брзо компанијата може да воведе автономни карактеристики во своите автомобили и да го зголеми фабричкото производство.

Проблемите на „Tesla“ се најостри во Европа, каде што повеќе од десетина електрични модели се продаваат за помалку од 30.000 долари. Бран кинески брендови влегува во Европа со смели дизајни и поширок спектар на опции.

Аналитичарите интервјуирани од Ројтерс не гледаат брзо решение за проблемите на „Tesla“ во Европа, каде што компанијата нуди само два модели за масовен пазар: седанот Модел 3 и теренецот Модел Y.

Во меѓувреме, електричните модели од други производители добиваат на популарност. Во Велика Британија се продаваат повеќе од 150 електрични модели од различни брендови, вклучувајќи многу од кинески конкуренти. Се очекува најмалку 50 нови електрични модели да се појават на пазарот следната година. Ниту еден од нив не е од „Tesla“.

Фото: Јутјуб/Принтскрин

Во Европа, кинескиот BYD продаде 17.470 автомобили во октомври, повеќе од двојно повеќе од обемот на Tesla. Во меѓувреме, како знак за намалувањето на доминацијата на Tesla на европскиот пазар, германскиот Volkswagen објави скок од 78,2% во продажбата на електрични возила во првите девет месеци од годината на 522.600 единици, три пати повеќе од обемот на Tesla.

Напорите на Volkswagen за електрични возила со години се забавуваат и покрај посветеното прифаќање на технологијата од скандалот со емисиите на дизел во 2017 година. Компанијата некогаш толку заостануваше зад Tesla што поранешниот извршен директор на Volkswagen, Херберт Дис, отворено се загрижи за ризикот што го претставуваше компанијата на Маск.

Проблемот за Маск повеќе не се само кинеските брендови и лошата понуда на модели, туку и фактот дека Европејците го достигнуваат Tesla, рече Фердинанд Дуденхефер, раководител на тинк-тенкот CAR.

Пад во Кина, изгледите за САД се мрачни

Во Кина, продажбата и пазарниот удел на Tesla паѓаат, иако не толку нагло како во Европа. Испораките на „Tesla“ во Кина паднаа на тригодишно најниско ниво во октомври, односно за 35,8%. Продажбата на „Tesla“ во Кина е намалена за 8,4% во однос на претходната година.

Во САД, продажбата на „Tesla“ скокна за 18% во септември, потпомогната од напливот на купувачи кон продажните места кои сакаат да ја искористат даночната стимулација што истекува. Овој тренд се промени во октомври, со пад од 24%. Производителите на автомобили очекуваат пазарот на електрични возила во САД да остане млак.

Некои аналитичари веруваат дека на „Tesla“ ѝ е потребно ново возило за да ја оживее продажбата. Но, засега нема знаци за таков модел, бидејќи Маск го насочува фокусот кон самоуправувачки такси и хуманоидни роботи.

Сепак, предлогот на Маск за компензација не бара голем скок во растот на продажбата. Извршниот директор може да ја отклучи оваа награда ако „Tesla“ произведува просечно 1,2 милиони возила годишно во следните десет години, заедно со пораст на цената на акциите.