Дали навигацијата може да биде одговорна ако корисникот има сообраќајна несреќа?
Ова прашање го поставуваат многумина во Индија откако тројца мажи загинаа кога нивниот автомобил излета од недовршен мост и потона на дното на реката во индиската држава Утар Прадеш.
Полицијата сè уште го истражува инцидентот, кој се случи во неделата во северна Индија, но верува дека Google Maps можеби ги навела мажите на тој пат.
Дел од мостот се урна претходно во 2024 година поради поплави.
Додека локалното население го знае тоа и избегнува да го премине мостот, тројцата мажи ја немале оваа информација, бидејќи не живеат во овој дел на Индија.
На мостот немаше огради или табли кои укажуваа дека поправката на мостот не е завршена.
Во извештајот до полицијата, властите именувале четворица инженери од федералната владина институција која се грижи за патиштата, како и неименуван претставник на Google Maps, обвинувајќи ги за убиство од небрежност.
Портпаролот на Google потврди за Би-Би-Си дека компанијата соработува со истрагата.
Трагичниот инцидент предизвика нови дискусии за лошата сообраќајна инфраструктура во Индија и дали апликациите како Google Maps се одговорни за слични несреќи.
Некои ја обвинуваат апликацијата дека не дава точни информации, а други сметаат дека владата направила поголема грешка бидејќи не го спречила сообраќајот на мостот со барикади.
Google Maps е најпопуларната апликација за навигација во Индија и стана синоним за GPS (Global Positioning System), систем за навигација кој работи со помош на радио сигнали од сателити.
Ги користат многу компании кои се занимаваат со транспорт, испорака на стоки и храна.
Апликацијата има околу 60 милиони активни корисници и околу 50 милиони пребарувања секој ден.
Но, неодамна се најде на мета на критики за давање погрешни насоки, што понекогаш доведува до фатални несреќи.
Човек од државата Махараштра се удави во 2021 година откако го втурна својот автомобил во брана, наводно следејќи ја навигацијата.
Минатата година двајца млади лекари починаа во државата Керала, откако нивниот автомобил паднал во река.
Полицијата тогаш рече дека ја следела рутата на апликацијата и ги предупредила луѓето да не се потпираат премногу на технологијата кога патиштата се поплавени.
Како Google Maps собира информации за промените на патиштата?
GPS сигналите од корисничките апликации обезбедуваат податоци за промените во маршрутите – повеќе примени сигнали укажуваат на застој на патот, додека помалку сигнали укажуваат на тоа дека патот се користи поретко.
Апликацијата добива податоци и од владите на земјата и од корисниците за сообраќајниот метеж или затворањето на патиштата.
Google дава приоритет на поплаките за големите толпи или оние што ги добива директно од властите, бидејќи нема доволно персонал да се справи со милионите поплаки што ги добива секој ден, вели Ашиш Наир, поранешен вработен во Google Maps.
„Операторот на мапи потоа зема сателитски снимки, како и фотографии и информации на Google Street View од владата за да ги потврди податоците и да направи промени на мапите“, објаснува тој.
Апликациите за навигација не можат да се сметаат за одговорни за несреќи, бидејќи условите за користење јасно кажуваат дека корисниците мора сами да одлучуваат на патот и дека информациите што ги дава апликацијата може да се разликуваат од реалната ситуација, додава Наир.
Исто така, едноставно е многу тешко за платформите како Google, кои управуваат со мапи ширум светот, да ја регистрираат секоја промена на патот, вели експертот.
За разлика од другите земји, Индија нема толку голем систем за известување за промените на патиштата во реално време.
„Собирањето податоци сè уште е голем предизвик во Индија. Не постои систем за снимање на инфраструктурни промени преку веб-интерфејс, кој подоцна ќе се користи од апликации како Google Maps.
„Земјите како Сингапур имаат таков систем“, вели Наир.
Огромното население на Индија и брзиот развој ја прават оваа работа уште потешка.
„Со други зборови, ќе продолжиме да имаме неточни карти се додека властите не станат поактивни во собирањето и споделувањето податоци“, вели Наир.
Правниците имаат различни ставови за тоа дали навигацијата може да се обвини за сообраќајни несреќи.
Бидејќи Законот за информатичка технологија во Индија на дигиталните платформи како Google Maps им дава улога на посредници (платформите споделуваат информации добиени само од трети страни), тој ги штити од можна одговорност, вели адвокатот Саима Кан.
Но, доколку се докаже дека платформата не ги коригирала податоците во случаи кога добивала навремени и точни информации, тогаш компаниите би можеле да бидат осудени за небрежност, додава тој.