Додека германската влада инвестира милијарди евра во инфраструктура за електрични возила, фактичките податоци од теренот откриваат парадоксална ситуација – илјадници јавни станици за полнење се празни. Само 17 проценти од нив се зафатени во исто време, а една четвртина воопшто не се користат.
Според податоците на Федералната асоцијација за управување со енергија и вода (BDEW), во втората половина од 2024 година, во просек, само 17 проценти од јавно достапните станици за полнење биле истовремено во употреба. Со други зборови, повеќе од четири петтини од нив остануваат неискористени поголемиот дел од времето.
Уште поалармантни се резултатите од анализата на компанијата „Елва“, специјализирана за пазарни податоци засновани на реални податоци од полнење возила. Според оваа анализа, дури 25 проценти од станиците за полнење воопшто не биле користени во набљудуваниот период. Регионалните разлики дополнително ја нагласуваат нееднаквата побарувачка – во некои делови од земјата, просечната искористеност е само 3 проценти. Тоа значи дека 97 проценти од станиците се слободни во секое време.
Потег на лидерот на пазарот: EnBW ја забавува експанзијата
Најголемиот германски давател на услуги за полнење, енергетскиот концерн EnBW од Карлсруе, веќе реагираше на оваа нерамнотежа. На крајот на март, компанијата ја ревидираше својата амбициозна цел за бројот на станици за полнење до 2030 година – од првично најавените 30.000 на 20.000.
Според членот на управниот одбор Дирк Гизевел, не постои сериозен недостиг од инфраструктура, туку напротив – мрежата се развива побрзо од самата електрична мобилност. EnBW истакнува дека оваа корекција не значи повлекување, туку е резултат на внимателно следење на пазарните трендови. „Очекуваме дека плановите нема да се променат на долг рок, туку само ќе се приспособат со текот на времето“, изјави Георг Стамателопулос, извршен директор на компанијата.
Расте бројот на станици, но не и бројот на возила
На почетокот на февруари 2025 година, во Германија имало вкупно 161.686 станици за полнење – зголемување од 21 процент во споредба со претходната година. Од нив, 36.278 биле брзи станици, што го претставува најбрзо растечкиот сегмент, со годишен пораст од 39 проценти.
Федералната влада сè уште цели кон еден милион станици за полнење до 2030 година, како клучен дел од нејзината стратегија за енергетска транзиција. Но, во контекст на моменталната употреба, се поставува прашањето за оправданоста на ваквите цели. BDEW и други експерти предупредуваат дека бројот на електрични возила сè уште не го следи темпото на раст на инфраструктурата, што резултира со недоволна искористеност.
Зошто станиците за полнење се празни?
Постојат неколку причини за ниската искористеност. Пред сè, растот на бројот на електрични автомобили е релативно бавен, и покрај државните субвенции и стимулации. Дополнително, многу сопственици ги полнат своите возила дома – особено во рурални и помали урбани средини. Исто така, густината на станиците, нивото на развиеност на инфраструктурата по региони и брзината на полнење значително влијаат врз фреквенцијата на користење.
Сепак, според BDEW, станиците што моментално не се користат не треба веднаш да се сметаат за излишни. Многу од нив се изградени со визија за идната побарувачка, очекувајќи пораст на бројот на електрични возила во следните пет години.
Време е за промена на фокусот: помалку бетон, повеќе корисници
Претседателката на BDEW, Керстин Андреае, потенцира дека Германија нема проблем со инфраструктурата, туку со побарувачката. „Континуирано ниската истовремена искористеност јасно покажува дека понудата расте побрзо од бројот на електрични автомобили“, изјави таа во Берлин.
Затоа, таа и раководството на EnBW повикуваат на промена во политиката – од фокус на инфраструктурата кон зголемување на побарувачката, преку понуда на подостапни модели на електрични возила, зачувување на европските еколошки стандарди и воведување долгорочни стимулации за купување.
„Развојот на електричната мобилност не бара огромни субвенции за изградба на инфраструктура, туку одржливи стимулации за купување возила“, заклучува Дирк Гизевел од EnBW.