Бојкотите можат да бидат исклучително ефикасни – како што тоа во овој момент го открива Фејсбук.
Кон крајот на 18 век, аболиционистичкото движење ги повика Британците да не купуваат стоки произведени од робови. Успеа. Околу 300.000 луѓе престанаа да купуваат шеќер – извршија така силен притисок да се укине ропството.
Кампањата „Стоп на омраза од профит“ е само последното движење за користење на бојкотот како политичка алатка, тврдејќи дека Фејсбук не работи доволно за да ги отстрани расистичките и омразите од платформата.
Движењето успеа да ги убеди големите компании да повлечат реклами од Фејсбук и некои други социјални мрежи.
Меѓу оние што неодамна го сторија тоа се Форд, Адидас и HP. Тие им се придружија на претходните учесници како Кока Кола, Унилевер и Старбакс.
Веб-страницата „Аксиос“ објави дека „Мајкрософт“ го прекинала рекламирањето на „Фејсбук“ и „Инстаграм“ во мај, поради загриженост за неодредена „несоодветна содржина“ – развој што БиБиСи може да го потврди како точен.
Во меѓувреме, другите онлајн платформи, вклучувајќи ги и Reddit и Twitch, вршат дополнителен притисок со преземање на свои чекори во борбата против омразата.
Губење на довербата
Може ли овој бојкот да му наштети на Фејсбук? Краткиот одговор е дека може – огромното мнозинство приходи на Фејсбук доаѓаат од рекламирање.
Дејвид Каминг од Авива Инвеститори за Би-Би-Си изјави дека овој губиток на доверба и воочливото отсуство на морален код може да „уништат бизнисот“.
Акциите на Фејсбук паднаа осум проценти во петокот – што го направи извршниот директор на компанијата Марк Цукерберг, барем во теорија, посиромашен за шест милијарди фунти.
Но, дали ова би можело да биде нешто поголемо – на пример, егзистенцијална закана за долгорочната иднина на Фејсбук – е многу помалку јасно.
Како прво, ова не е прв бојкот на социјалната мрежа.
Голем бренд во 2017 година објави дека ќе престанат со рекламирање на Јутјуб – откако нивните реклами беа поставени заедно со расистички и хомофобични видеа.
Тој посебен бојкот денес е скоро целосно заборавен. Јутјуб ја прилагоди својата рекламна политика, а три години подоцна, на матичната компанија YouTube, Google, ништо не фали.
И има и други причини поради кои овој бојкот можеби не е толку штетен за Фејсбук, како што може да мислите на почетокот.
Многу мали потрошувачи
Прво, многу компании се посветија на едномесечен бојкот во јули.
Второ, и можеби уште поважно, голем дел од приходите од рекламирање на Фејсбук доаѓаат од илјадници и илјадници мали и средни бизниси.
Си-Ен-Ен известува дека 100-те брендови кои плаќаат најмногу минатата година, донеле рекламирање на Фејсбук 4,2 милијарди долари – или околу 6 проценти од приходите од рекламирање на платформата.
Досега, огромното мнозинство на средни компании не се приклучија на бојкотот.
Мет Морисон, шеф на стратегијата во рекламната агенција Дигитал Виски, изјави дека има огромен број мали бизниси кои „не можат да си дозволат да не се рекламираат“.
Тој вели дека за помалите компании – кои не можат да ги платат цените на рекламирање на телевизија – поефтините и повеќе насочени реклами на платформите како што е Фејсбук, се од витално значење.
„Единствениот начин на кој го работиме нашиот бизнис е преку пристап до толку тесно фокусирана публика, која не е публика на мас-медиуми, така и ние ќе продолжиме да се рекламираме“, вели Морисон.
Од некои аспекти, Фејсбук се чини дека е добар избор за компанијата со која сакате да лобирате. Структурата на Фејсбук му дава на Марк Цукерберг огромна моќ за да донесе промени. Ако сака нешто, ќе го добие.
Треба само да го смените мислењето на една личност.
Но, и обратното е точно. Акционерите не можат да вршат притисок врз Цукерберг на ист начин како и во некои други компании. Ако тој не сака да дејствува, нема.
Сепак, тој досега покажа знаци дека е подготвен за одредени чекори. Во петокот, Фејсбук објави дека ќе започне со означување на содржина на омраза – и очекува повеќе објави оваа недела.
Сепак, овие промени нема да бидат доволни за да се отстрани движењето „Стоп на омраза од профит“.
И на други места, другите преземаат свои чекори.
Во понеделникот, Редит го забрани Форумот Доналд како дел од пошироката акција против „подредените“ чии членови учествуваа во злоупотреба и закани.
Оваа заедница не е официјално поврзана со американскиот претседател, но помогна да се споделат широко распространетите мимови кои го поддржуваат, пред Редит да преземе претходни чекори за ограничување на дофатот на оние што го постираат.
Покрај тоа, Твич привремено го забрани профилот кој ја води кампањата на претседателот Трамп.
Видео-страницата за стриминг во сопственост на „Амазон“ соопшти дека две снимки од митинзите на Трамп прикажани на неговата платформа ги прекршиле куќните правила на омразено однесување.
Едната беше од 2015 година, пред да биде избран за претседател, каде изјави дека Мексико испраќа силувачи во САД. Вториот беше од почетокот на овој месец, во кој претседателот опиша фиктивен „суров омбре“ што провалил во домот на Американка.
„Ние не правиме исклучоци кога станува збор за политичка или дневна политичка содржина“, изјави Твич во соопштение.
Оваа година ќе биде турбулентна за сите компании кои поседуваат социјални мрежи.
Во таа смисла, Фејсбук во никој случај не е исклучок. Но, компаниите секогаш ќе бидат водени според нивните биланси.
Ако бојкотот се продолжи до есен – и ако повеќе компании се приклучат на тоа – ова може да биде одлучувачка година за оваа социјална мрежа.