Азербејџански медиум вчера објави докази што сугерираат дека руската војска наредила ракетен напад врз летот 8243 во 2024 година, што ја предизвикало несреќата во која загинаа 38 патници, а 29 беа повредени, објави Euronews.
Руските воени сили биле вклучени во ракетниот напад врз летот 8243 на Азербејџан Ерлајнс што се урна на 25 декември 2024 година, според нова аудио снимка и писмо објавено вчера на азербејџанска новинска веб-страница.
Азербејџанскиот медиум „Минвал“ тврди дека добил „анонимно писмо што содржи сведоштва, аудио снимки и технички детали“ што укажуваат на „технички недостатоци во комуникациската опрема што се користела во тоа време“.
„Минвал“ тврди дека писмото вклучува писмена изјава „наводно потпишана од капетанот Дмитриј Сергеевич Палаџичук, руски офицер за воздушна одбрана кој дејствувал по директни наредби од руското Министерство за одбрана кога го одобрил ракетниот напад“.
„Еуроњуз“ не можеше независно да ја потврди автентичноста на тврдењата во извештајот на азербејџанските медиуми.
Azerbaijan Airlines Embraer ERJ-190AR (4K-AZ65) passenger plane traveling from Baku to Grozny crashes near Aktau, Kazakhstan earlier today. There were 72 occupants including five crew members.
Six survivors are in critical condition. Pending any official confirmation,… pic.twitter.com/cjRzOrPzQ8
— FL360aero (@fl360aero) December 25, 2024
Писмо во кое се опишува како Русите го собориле авионот
Во својот извештај вчера, Минвал цитираше писмо во кое се тврди дека „капетанот Палаџичук бил стациониран во близина на Грозни на должност од 24 до 25 декември. Во 05:40 часот на денот на инцидентот, на неговата единица ѝ било наредено да се стави во целосна борбена готовност“.
„Поради слабиот мобилен прием и недостатокот на функционална жична комуникација, координацијата во голема мера се потпирала на нестабилни мобилни врски“, се додава во писмото.
„Потенцијалната цел била откриена во 08:11 часот и следена со радар. Според извештаите, две ракети биле испукани кон објектот откако на Палаџичук му било наредено по телефон да го уништи – и покрај густата магла што спречувала оптичка потврда“.
Според писмото, „координатите, брзините и насоките на целта во времето на двете лансирања на ракети се детално наведени во писменото објаснување. Според извештаите, првата ракета промашила, додека втората, според извештаите, експлодирала доволно блиску за шрапнелите да го погодат авионот“.
Азербејџанците тврдат дека имаат три гласовни пораки
Минвал, исто така, тврдел дека прегледал „три гласовни пораки“ за кои се верува дека ги поддржуваат тврдењата во писмото. Гласовите наводно потврдуваат дека биле дадени оперативни наредби, дека биле испукани две ракети и дека шрапнелите од експлозијата го погодиле авионот, според медиумот.
Медиумите објавија аудио снимка која наводно прикажува секвенца во која глас на руски јазик дава воени инструкции, наредува да се испали ракета, потоа се слуша она што изгледа како секвенца од истрелување, истиот глас вели „целта промашила“ и наводно наредува да се испали друга ракета.
На денот на трагедијата, извори од азербејџанската влада изјавија за „Еуроњуз“ дека руска противвоздушна ракета била испукана кон летот 8243 за време на активноста на беспилотните летала над Грозни, дестинацијата на летот. Истите извори рекоа дека шрапнелите ги погодиле патниците и кабинскиот екипаж кога ракета експлодирала до авионот за време на летот, онеспособувајќи го.
Руските аеродроми го одбиваат барањето за слетување
На оштетениот авион не му било дозволено да слета на ниту еден руски аеродром и покрај барањата на пилотот за итно слетување, рекоа истите извори, и му било наредено да лета над Каспиското Море кон Актау, Казахстан, каде што се урна при обид за итно слетување, при што загинаа 38, а беа повредени 29 лица.
Последователните извештаи по трагедијата тврдеа дека летот 8243 бил соборен од ракета од рускиот систем Панцир-С1.
Путин ја нарече несреќата „трагичен инцидент“, но не ја призна одговорноста.
„Можеме со целосна јасност да кажеме дека авионот е соборен од Русија. Не тврдиме дека тоа е направено намерно, но е направено“, рече азербејџанскиот претседател Илхам Алиев во обраќањето до нацијата три дена по несреќата.
40 dead. 32 survived.
An Azerbaijan Airlines plane went down in Kazakhstan with what appears to be shrapnel holes peppering it.
Russia is back to shooting down commercial airliners again. The downing of MH17 occurred 10 years ago. pic.twitter.com/qVHASfgITD
— Matt Tardio (@angertab) December 25, 2024
Три барања до Русија
Во тоа време, на 29 декември, Алиев рече дека Баку имал три барања до Русија во врска со несреќата.
„Прво, руската страна мора да му се извини на Азербејџан. Второ, мора да ја признае својата вина. Трето, да ги казни виновните, да ги изведе пред лицето на правдата и да и исплати отштета на азербејџанската држава, повредените патници и екипажот“, рече Алиев.
Алиев истакна дека првото барање „веќе е исполнето“ кога рускиот претседател Владимир Путин му се извини на 28 декември. Путин ја нарече несреќата „трагичен инцидент“, иако не ја призна одговорноста на Москва.
Кремљ во тоа време соопшти дека противвоздушните системи отвориле оган во близина на Грозни, каде што авионот се обидувал да слета, за да ги одвратат нападите со украински беспилотни летала.
Во деновите по трагедијата, руските воени блогери тврдеа дека експлозијата се случила над округот Наур во Чеченија, каде што во тоа време биле распоредени неколку руски воени единици, вклучително и оние со противвоздушни системи, базирајќи ги своите заклучоци на податоци од отворен извор.
Новите тврдења што ја поврзуваат руската војска со трагедијата на летот 8243 на „Азербејџан ерлајнс“ доаѓаат во време кога ескалираат правните дејствија меѓу Русија и Азербејџан, бидејќи односите меѓу двете земји достигнаа ново дно.