Претседателот на Владата на Република Северна Македонија и министерката за образование и наука Мила Царовска денеска учествуваа на јавната расправа повод реформите во образованието која што се одржа во Собранието на Северна Македонија.
На јавната расправа во организација на собраниската Комисија за образование, наука и спорт учествуваа и претставници на МАНУ, на ЗЕЛС, градоначалници, наставници и професори на факултетските установи, и на други општествени, образовни, политичките и другите стручни институции, претставници на граѓанските организации, како и претставници на меѓународните организации и на амбасадите на земјите што учествуваат во образовните реформи.
Премиерот Заев во своето обраќање ја нагласи заедничката, особено значајна и благородна желба за учество во оваа јавна расправа за најдобар придонес во исцртувањето на контурите на една од најзначајните реформи во нашето општество – образованието.
„Сите ние во овој процес тргнуваме од амбицијата со реформата да го осовремениме нашето образование со нов модел на настава којшто е инспириран од веќе постоечките образовни системи во развиените земји во светот и во Европа. Се разбира, во промислувањето на реформите ги имаме предвид нашите автентични општествено-економски состојби и заедно со најдобрите европски и светски образовни искуства, на пат сме да создадеме наш македонски национален модел на основно образование”, истакна премиерот Заев.
Тој додаде дека тој процес на создавање на најдобар национален модел ги зема предвид најсуштинските карактеристики на нашето општество како што се инклузивноста, еднаквоста, родовата рамноправност, мултикултурализмот и некои други прашања кои се сегменти на нашиот автентичен концептот – едно општество за сите, врз основа на кои треба да се создаде образованието како стожер на општеството што го негуваме.
„Нема да избрзаме. Ќе работиме на тоа да дизајнираме најсоодветна образовна реформа која е во најдобар интерес на децата. Со таков нов, иновативен и применлив образовен модел да му овозможуваме на секое дете преку образовниот процес да го постигне својот максимален потенцијал”, потенцираше во своето обраќање претседателот на Владата.
Заев нагласи дека целиот овој процес се прави во најдобар интерес на учениците и затоа го спроведуваме со максимална вклученост на сите образовни институции, граѓанските организации, социјалните партнери, како и експертите за образование и професионалци од праксата, со кои се трага по баланс во предлозите со цел да се направат реформи во најдобар интерес на нашите ученици.
„Ги бараме и идентификуваме најдобрите предлози за да креираме концепција за училиште што нé учи да учиме. Да го напуштаме стариот пристап на фактографско учење и да ги поттикнеме учениците да решаваат проблеми и критички да размислуваат. Целта е да обезбедиме образование со коешто секое дете ќе го достигне својот полн потенцијал преку изборни и вон наставни предмети”, рече премиерот Заев во своето обраќање на јавната собраниска расправа за образовните реформи.
Јавната расправа, истакна премиерот Заев, и инклузивноста во овој процес се значајни и за да се демантираат и одредените погрешни интерпретации и дезинформации во врска со првичниот нацрт предлог за образовната реформа. На пример, презентацијата на нацрт-концептот јасно покажа дека со предлогот за наставен предмет општествени науки не се укинува наставниот предмет историја или други предмети, туку содржините од нив се предвидува да станат задолжителен дел од новата наставна програма.
„Како одговорна Влада продолжуваме да го бараме најдобриот модел за реформи во образованието, да вложуваме во наставниот кадар како значаен човечки капитал, да вложуваме во училишната инфраструктура и современите наставни средства. Сето тоа во име на грижата за учениците и студентите”, потенцираше претседателот на Владата во своето обраќање на јавната расправа за образовните реформи во Собранието.
Министерката за образование и наука Мила Царовска во обраќањето истакна дека заедничкиот заклучок од целиот овој процес на дебати којшто претходеше на денешната јавна расправа е дека, реформи во образованието се нужни, и овој процес не смее да запре.
„Нужни се затоа што се во интерес на сите деца во државата. Процесот не смее да запре, затоа што секоја учебна година, секој ден во кој нашите деца учат од неквалитетни учебници, следејќи несоодветна наставна програма нанесуваат огромни последици на младите генерации. И за тоа имаме непобитни факти како што се резултатите од домашните и меѓународните тестирања и анализи”, рече Царовска.
Министерката истакна дека Според ОЕЦД, во споредба со нивните земји членки, учениците до 14 годишна возраст од Северна Македонија добиваат околу 900 саати, а слаби резултати постигнуваме и на тестирањата со читање и разбирање и математичка писменост.
Министерката во обраќањето истакна дека треба да се отфрлат сите сомнежи дека реформата нема да успее, дека немаме капацитет да ја спроведеме или пак дека е избрзана.
„Ве уверувам дека МОН и Бирото за развој на образование многу сериозно пристапија на целиот овој процес и со сигурност подготвени ќе влеземе во имплементација на реформата. Веднаш по донесувањето на концепцијата наставниот кадар ќе помине соодветна обука за новиот модел на настава. Наставниците и директорите на училиштата нема да бидат оставени сами. Ние сме ваша сила, поткрепа и поддршка затоа што сакаме сето ова да успее. Имаме и доволно капацитет и доволно време. Ни треба само силна волја и храброст да се придвижиме”, нагласи министерката за образование и наука.
Царовска рече дека е свесна дека секоја промена кај нас предизвикува чувство на неизвесност па дури и на страв, но без промени нема напредок, исто како што без труд и учење нема знаење.
„Да влеземе храбро во овој процес и да покажеме дека сакаме напредок, сакаме подобра иднина за нашите деца и сакаме подобро образование за сите. Кога знаеме дека главниот мотив за промените ни се децата и нивите успеси, верувам дека сите ќе вложиме заеднички напори да ги совладаме предизвиците”, рече Царовска.
На јавната расправа во Собранието беше презентирана и нацрт концепцијата за реформата во основното образование од страна на претставниците на Комисијата што работеше на концептот, по што следуваше дискусијата со учество претставниците на општествените, образовните, политичките и другите стручни институции, и претставниците на граѓанските организации, со предлози и мислења кои ќе бидат вклучени во предлогот за реформа на образованието.
На денешната јавна расправа во Собранието за нацрт-концепцијата за основно образование, министерката за образование и наука, Мила Царовска во своето обраќање посочи дека реформите во образованието се неопходни и се во интерес на сите деца, и потенцираше дека ова не треба да сопре бидејќи досега учениците следеа несоодветна програма и учеа од несоодветни учебници, што само по себе носи штета.
„Сите истражувања потврдуваат дека нашите деца не се стекнуваат со потребните вештини и не можат да го развијат својот полн потенцијал поради лошиот образовен систем. Според ОЕЦД, учениците до 14 години од Северна Македонија добиваат околу 900 часа помалку настава во споредба со другите земји членки, а според УСАИД, нашите деца имаат тешкотии во основни вештини, како што се читање со разбирање и одземање. Нивните тестирања покажуваат дека помалку од 40 проценти во второ одделение ги завршиле задачите со прочитан текст, наспроти меѓународното мерило од 80 проценти. Овие податоци значат уништени генерации и запоставени и заборавени идни човечки потенцијали“, потенцираше Царовска.
Премиерот, Зоран Заев во рамки на денешното обраќање на јавната расправа за нацрт-концепцијата за основно образование, посочи дека целта на реформата е да го осовремениме нашето образование со нов модел на наставата кој е инспириран од образовните системи на развиени земји во Европа и светот, но имајќи предвид нашите автентични општествено-економски состојби и заедно со светските искуства да создадеме национален, македонски модел на основното образование.
„Овие денови се слушаат гласови дека брзаме со образовната реформа. Моето мислење е спротивно – ние доцниме со реформите во образованието. Тие требаше да се случат пред десетина години зашто како неопходност ги наметнуваше исклучително брзиот развој во сите општествени сфери кои бараат образование во чекор со динамичните и прогресивните промени. Кога велам доцниме, истовремено велам дека и нема да избрзаме. Ќе работиме на тоа да дизајнираме најсоодветна образовна реформа, која е во најдобар интерес за децата. Со таков иновативен и применлив образовен модел, да му овозможиме на секое дете преку образованието да го постигне својот максимален потенцијал. Затоа, првпат во последната деценија во нашата држава, се прават реформи на транспарентен начин и вклученост на сите страни, а во најдобар интерес на учениците“, истакна Заев.