Бидејќи европските лидери сè повеќе разјаснуваат дека брзото членство во ЕУ за Западен Балкан не може да биде брзо, се појавија шпекулации дека другите глобални сили може да ги преиспитаат своите стратегии во регионот. Поради долгогодишните врски со Балканот и огромното искуство во мешање во нивните работи, Русија предизвика страв на Запад.
Многумина ја сметаат за добро мобилизирана и непредвидлива сила, подготвена со години на соочување со Западот за влијанието во регионот.
Русија е навистина повеќе подготвена да преземе ризици во својата балканска политика. Таа жестоко се спротивстави на одлуката на Црна Гора за влез во НАТО и ги влече жиците за да спречи тежок договор меѓу Грција и северна Македонија. Сепак, постојат неколку индикации дека Русија е подготвена да ја интензивира својата интервенција во регионот. Нејзините приоритети за надворешна политика беа извлечени од Западен Балкан пред многу време, а нејзините активности таму станаа нискобуџетни и опортунистички.
Русија понекогаш игра дипломатски игри и ги следи пропагандните цели во регионот, но нема ресурси, ниту желба да предизвика голема промена на Балканот.
Пречки за Западот
Главната цел на Русија за Западен Балкан останува иста – да се спречи проширувањето на НАТО и ЕУ. Кремlin дури и историски го сметаше НАТО како значајна геополитичка закана и се спротивстави на проширувањето на алијансата од средината на 1990-тите. Најострите руски критики и критики се резервирани за балканските политичари кои се обидуваат да ги доближат своите земји до НАТО. Вклучувањето на Русија во регионот ескалираше кога Црна Гора прво, а потоа и Северна Македонија стигнаа до фаза на прием на официјална покана за влез во Алијансата.
Не може да се каже дека Русија гледа на пристапувањето на балканските земји во НАТО како директна воена закана. Кремаљ разбира дека нивните мали и слабо финансирани армии се базираат далеку од руските граници и можат малку да придонесат за можностите на Алијансата. Русија стравува дека обновувањето на проширувањето на НАТО по 10-годишна пауза ќе создаде експанзионистички импулс што подоцна би можело да стигне до Украина или Грузија, земји за кои Русија смета дека е од суштинско значење за нејзината безбедност.
Во однос на ЕУ, Кремаљ продолжува да тврди дека нема проблем со проширувањето на Унијата на Балканот, сè додека овој процес не е придружуван од проширувањето на НАТО. Сепак, акциите на Русија се оддалечуваат од официјалната позиција. Сепак, балканските отвори на руската пропагандна машина секогаш ја опишуваат ЕУ како слаба, неефикасна и не успеаја да го обезбедат просперитетот на регионот.
Кремаљ нема грешки за поддршка на евроскептичните партии, па дури и е задоволен што поттикнува внатрешни поделби во ЕУ.
Затегнатите односи со ЕУ ја прават Русија лошо предиспозиција за проширување на Унијата на Балканот. За да станат дел од ЕУ, балканските земји треба да ја прилагодат својата политика кон Русија, т.е. да се отфрлат билатералните трговски договори, да се воведат визи за руските граѓани и да се воведат санкции. И додека овие мерки нема да му наштетат премногу на руската економија, тие ќе бидат понижувачки чекор што Кремаљ би сакал да го избегне.
Поради оваа причина, Русија се обидува да ги попречи и ЕУ и НАТО во Западен Балкан што е можно подолго. Според логиката на Кремаљ, колку повеќе внимание и ресурси ги фрли Западот кон своите балкански соседи, толку помалку ќе биде неговиот апетит да ги интегрира своите источни соседи како Украина, Молдавија и Грузија, оставајќи им територија со руски привилегиран интерес.
Разгорување на конфликти
На Русија им недостасуваат ресурси и решеност целосно да се натпреваруваат со Западен Балкан. Тој нема илузии дека може да им понуди на балканските земји одржлива алтернатива за влечење од ЕУ и НАТО кон економските и одбранбените структури на Русија. Затоа Кремаљ гледа на балканските конфликти како најдобра гаранција за интересите на Русија во регионот.
Кога Русија ги засилува тензиите во голем број спорови меѓу балканските земји, таа истовремено го одвлекува вниманието на Западот од постсоветскиот простор и ја гарантира својата постојана улога во регионалната безбедност.
Нерешените конфликти го одржуваат Западен Балкан во геополитичко неизвесност во кое лесно може да се засили руската интервенција и локалните политичари бараат поддршка од Кремаљ за да ги прекинат своите внатрешни судири.
Овие конфликти ја институционализираат улогата на Русија во балканската безбедносна архитектура. Иако споровите меѓу етничките заедници во Босна и Херцеговина остануваат нерешени, Русија има резервирано место на Мировниот совет на земјата.
Покрај тоа, нерешените спорови ја одржуваат централната босанска влада парализирана од етничко иритација и не може да ја унапреди интеграцијата на Босна и Херцеговина во ЕУ и НАТО. Со истото значење, додека Србија е фокусирана на борбата против косовската декларација за независна држава, српското раководство ќе побара руска поддршка во Советот за безбедност на ООН за да спречи целосна меѓународна поддршка за нејзината отцепена покраина.
Овие се корените на, како што многумина на Западот, ги опишуваат како руски проблеми со садење на Балканот. Кремаљ се обидува да ги поткопа западните напори за решавање на балканските конфликти, не само да го направи Западот слаб и неефикасен, туку и да предвиди сценарија штетни за интересите на Русија во регионот.
Кога Кремаљ го реши српскиот претседател Александар Вучиќ од компромис за Косово, Кремаљ натаму го брани сопствениот статус како привилегиран сојузник на Србија. Кога Русија го поддржува со целата своја тежина Милорад Додик, радикалниот лидер на босанските Срби, Кремаљ го брани неограничен статус на Босна и сопственото место на Мировниот совет. Русија нема што да добие и многу да изгуби од решавањето на секој балкански конфликт. И ова не е изненадувачки, затоа Кремаљ покажува мал апетит да му помогне на Западот да го стабилизира регионот, претпочитајќи наместо тоа да се врзе за радикален балкански националист.
Ограничувања и црвените линии
Како и да е, ограничените ресурси и проблемите со надворешната политика бараат значителна воздржаостн од страна на Русија за поттикнување на конфликти на Балканот. Кремаљ веројатно нема да направи намерен обид за дестабилизација на регионот. Иако дестабилизацијата ќе биде предизвик за ЕУ и НАТО, малку е веројатно дека ќе ја фаворизира геополитичката и економската позиција на Русија. Русија не ги смета своите односи со Балканот како доволно вредно средство за предизвик на Западот. Ниту таа е подготвена да им наштети на нејзините западни противници, без оглед на трошоците и ризиците што ги нанесува. Наместо тоа, Русија ќе продолжи да следи поевтина и помалку ризична цел за одржување на статус кво на Балканот.
Иако е малку веројатно дека Русија ќе започне кампања за дестабилизација на Западен Балкан, Кремlin може да се обиде да користи дестабилизирачки техники во своите напори да ги запре позитивните промени во тековната ситуација.
Неодамнешните случувања во Црна Гора и Северна Македонија појаснуваат дека Русија бргу ги започнува своите пропагандни и разузнавачки активности во балканските земји кога се наоѓаат на големите геополитички одлуки.
Во Црна Гора, проруските опозициски водачи летаат под радарот на Кремаљ една година – бидејќи земјата брзо се засилува за членство во НАТО, бидејќи тие стануваат чести и гостуваа на гости во Кремlin.
Во северна Македонија, тензиите меѓу етничките Албанци и Македонците веќе долго време го зафаќаат вниманието на Кремаљ, но подлежат на редовни руски официјални декларации кога земјата ќе избере нова, реформска влада, подготвена да направи компромис за етничките прашања за да побрза интеграција во ЕУ. и НАТО.
Во Босна и Херцеговина, Русија ги поддржува полициските и паравоени формации во Додик кога ризикува да ги загуби изборите и контролата врз автономната Република Српска, на сметка на повеќе одговорни политичари на босанските Срби.
Дури и во Србија, најлојалниот сојузник на Русија, Кремаљ остварува контакт со радикални националисти, кога станува јасно дека претседателот Вучиќ е подготвен да направи сериозни отстапки на Косово.
Во исто време, овие случувања ги потенцираат ограничувањата на посветеноста на Русија кон Западен Балкан.
За разлика од постсоветскиот простор, Кремаљ се воздржува од извршување на голем притисок врз балканските држави. Имајќи предвид дека тие припаѓаат на западната сфера на влијание, Русија никогаш не предизвикува трговски војни и нема ембарга, или да ги укинува трговските патишта, а камоли да спроведува воени интервенции – инструменти кои рутински ги користи за своите постсоветски соседи.
Кога руските напори не успеваат да спречат промена на статусот, Москва брзо го губи интересот. Интензитетот на руската интервенција во Црна Гора и Северна Македонија драстично се намали веднаш штом нивното пристапување во НАТО стигнува до финалето.
Желбата да се брани статусот на Балканот, исто така, значи дека Русија се согласува со тоа и не сака да ја промени по своја согласност. Стравувањата за независна Република Српска или националистичко востание поддржани од Русија, инспирирани од Кремаљ, ги загрижуваат главите на многу политичари на Западот и во регионот, но тоа не се случува. Поддршката на Русија за раководството на Додик застанува кога тој ќе почне да зборува за прогласување независност.
И Русија не прави сериозни инвестиции во туризмот во Црна Гора или во бизнисот со недвижнини, иако реагира налутено кога лидерот на Црна Гора Мило Ѓукановиќ ги прекинува добро одржуваните врски со руската елита и го менува курсот кон НАТО.
Перспективи за промени
Руската стратегија во Западен Балкан е контроверзна и во последниве години честопати со низа контраверзи на Москва. Во Црна Гора и северна Македонија, руските обиди на Русија да ги спречи овие земји да влезат во НАТО само ја зајакна решеноста на Западот да ги прифати во Алијансата. Сепак, Кремаљ најверојатно нема да направи голема промена во својата стратегија во наредните години.
Угледот на Кремаљ како проблематичар на Балканот и тоталниот пад на довербата во односите со Западот го прават приближувањето ЕУ-Русија во регионот скоро невозможно.
Во исто време, притискањето на внатрешните проблеми и намалувањето на популарноста, го оставаат Кремаљ со малку простор за попроактивен пристап кон Западен Балкан, регион што долго време паѓаше од првите редови на приоритетите на руската надворешна политика.
Покрај тоа, сегашната состојба на руско-балканските односи е далеку од поволна за обидот за нивно оживување. Економските врски на Русија со регионот исто така опаѓаат. Главниот енергетски проект овде, гасоводот „Турски тек“, виси на вратот на Бугарија и ЕУ, а не на Западен Балкан. Вистинските приоритети на локалните владејачки елити се речиси целосно западни. Тимот за политики на Кремаљ на Балканот не претрпел никакви лични промени долги години и јасно му недостасува капацитет да генерира други иновативни идеи. Конечно, западните и локалните политички елити сигурно ќе го искористат секој смел потег на Русија како аргумент за забрзување на интеграцијата на балканските држави во ЕУ и НАТО.
Затоа, инерцијата е најверојатно сценарио во однос на односите на Русија со Западен Балкан. Кремаљ ќе продолжи да го критикува Западот за ароганција, унилатерализам и непочитување на руските интереси во регионот.
Willе го засили своето спротивставување на западните напори за посредување ако конфликтите во Босна или Србија-Косово и нивно решавање.
Но, откако ќе се постигне компромис, Русија приближно ќе се помири и ќе си тргнр со нова статус кво и ќе се концентрира на повеќе проблеми, колку да ги подигне. / БГНЕС
——-
Максим Саморуков, Завод за безбедност, Виена, Австрија