AI анализи: Дали Скопје треба да воведе наплата за влез со автомобил во централното подрачје и како тоа ќе му помогне на градот?

Воведувањето наплата за влез со автомобил во центарот („congestion charge“) е мерка што веќе ја применуваат Лондон, Милано, Стокхолм, Гетеборг, Осло и други европски градови. Дали е добра за Скопје?

од Vladimir Zorba
7 прегледи Фото: Фејсбук/Принтскрин

Воведувањето наплата за влез со автомобил во центарот („congestion charge“) е мерка што веќе ја применуваат Лондон, Милано, Стокхолм, Гетеборг, Осло и други европски градови. Дали е добра за Скопје? Еве јасна слика – придобивки, ризици и услови.


Како би помогнало на Скопје?

1. Намалување на сообраќајните гужви

Во централното градско подрачје секојдневно влегуваат премногу автомобили, често и за кратки релации. Со симболична такса:

  • се намалува бројот на возила,

  • се скратуваат колоните,

  • се забрзува јавниот превоз.

Искуство од други градови: Лондон има ~15–20% намалување на сообраќајниот метеж.


2. Подобар квалитет на воздухот

Скопје има сериозен проблем со загадување, особено во зима. Понизок број автомобили значи:

  • помалку PM-честички и NO₂,

  • помалку бучава,

  • поквалитетно урбано живеење.

Некои градови забележаа до 20–30% намалување на емисиите во зоните со наплата.


3. Повеќе простор за пешаци и велосипеди

Кога ќе се намали поплавата од автомобили, градот може да:

  • проширува тротоари,

  • прави велосипедски патеки,

  • отвора пешачки улици,

  • креира зелени зони.

Тоа ја прави централната зона попријатна и поатрактивна за бизниси.


4. Приходи за модернизација на јавниот превоз

Таксата може да биде директно насочена за:

  • нови електрични автобуси,

  • погусти линии,

  • дигитални системи за следење,

  • субвенции за паркиралишта „park&ride“.

Ова е моделот на Милано и Стокхолм – приходите се враќаат во транспортот.


Што е важно да се направи пред воведување?

1. Јавниот превоз мора да функционира подобро

Ако нема алтернатива, мерката само ќе создаде револт. Предуслови:

  • редовни линии,

  • брзи коридори за автобуси,

  • чисти и современи возила.

2. Да има „park & ride“ паркови на влезовите во градот

Граѓаните треба да имаат каде да го остават возилото, по ниска цена.

3. Да се ослободат лицата кои мораат да влегуваат

На пример:

  • жители на центарот,

  • лица со попреченост,

  • службени возила за итни случаи,

  • доставувачки компании во одредени часови.

4. Таксата да биде умерена

Во европските градови цените се од 1 до 15 евра дневно. За Скопје би требало да биде многу пониска и реално прилагодена на економските услови.


Која е главната придобивка за градот?

Кога се соберат сите ефекти, најважната добивка е:

Попросторен, почист, побрз и попредвидлив градски центар.

Скопје денес е град што е премногу зависен од автомобилите. Со добро дизајнирана мерка може да се направи голем исчекор кон современо урбано функционирање, налик на европските метрополи.

Извор: ChatGPT