Парите се кралеви, а особено готовината. Ова одамна е мотото на германските потрошувачи и сопствениците на мали бизниси, но во пандемијата на коронавирусот започна да се менува, пишува Кристин Арнесон во својата анализа за Би-Би-Си.
Германија е позната по гордата култура и технолошките иновации, но не е невообичаено за кафулињата и малите бизниси да прифаќаат само пари како метод на плаќање, што ги изненадува туристите.
Иако системите за плаќање преку Интернет, како „Apple Pay“ станаа попопуларни во последниве години, готовината сепак е крал за многу сопственици на деловни активности и потрошувачи. Ова е особено точно за помали активности, како што е продавница на аголот на соседството или локалните ресторани. Оваа навика е во коренот на една скромна култура со преференција за вистинско трошење.
Сепак, од почетокот на пандемијата, плаќањата во готовина не се охрабрени за прв пат во Германија.
„Ковид-19 веројатно го смени начинот на плаќање во Германија побрзо од која било технологија во минатото“, вели Георг Хауер, генерален директор на банката N26, што неодамна започна со работа во Берлин.
За многу Германци употребата на готовина не е предност, туку културна вредност со која тие пораснале.
Готовина како национална вредност
Предноста за готовина над картички лежи во фактот дека Германците претпочитаат конкретни работи, не апстрактни, вели Роберт Мушала, историчар од Дортмунд.
Таквата идеологија започна во 18 век, вели Мушала, кога Германците попрво би прифатиле опиплив резултат од нивната работа. Еден век подоцна, со сè повеќе кавги меѓу работниците и работодавачите, се охрабруваше штедењето како добар начин за намалување на тензиите во фабриките.
„Се зборуваше дека оние што работат, штедат и имаат што да загубат, нема да направат револуција“, рече Мушала, додавајќи дека штедливите вредности на Германците продолжиле низ периоди на економска нестабилност по двете светски војни. Банките стравуваа од воведување на потрошувачки заеми од страв дека тоа ќе ја уништи оваа култура на Германците.
Кога картичките беа воведени низ цела Европа и САД, Германците продолжија да прават бизнис во готово. Таква навика остана до ден-денес.
Промена на трендот
Во 2017 година, една студија на Бундесбанк откри бавна промена во таа навика, но сепак 88% од Германците сакаа да продолжат да користат пари во иднина. Просечниот Германец во 2017 година носеше 107 евра во својот паричник.
Истата студија покажува дека трендот започнал да се менува најмногу кај помладата популација која барала нови начини на плаќање и дека постарата популација и сопствениците на мали бизниси имаат најмалку доверба во таков систем. Навиката и стравот од следново се главните причини за ваквото мислење.
Во 2018 година, плаќањата со картички во продавниците ги надминаа готовинските плаќања за прв пат во германската историја во однос на вредноста. Како и да е, плаќањата во готовина сепак доминираа во трговијата на мало со 76%.
Коронавирус – ненадејна промена
Сите беа принудени да се сменат за време на пандемијата бидејќи многу бизниси и продавници забрануваа плаќање во готовина за да го намалат ризикот од инфекција.
„За прв пат во германската историја, најголемите трговци на мало започнаа активно да промовираат бесконтактно плаќање. Од супермаркетите, бензинските пумпи, сите ги охрабруваат Германците да го променат своето однесување. Иста е работата со малопродажбата, оние што не прифатија картички сега прифаќаат само такво плаќање, без готовина, особено тука во Берлин“, рече Хауер, генерален директор на развојната банка од почетокот на приказната.
Што ќе се случи по пандемијата? Хауер верува дека парите нема да го вратат во статусот што го имале.
„Целата оваа ситуација помогна во промена на навиките. Тоа е доказ дека ова не беше тешка промена, но на луѓето им е потребна силна причина да прекршат стара навика“.