Вообичаено е да се опише надворешната политика на американскиот претседател Доналд Трамп како непредвидлива. Всушност, иако активностите на Трамп често се шокантни, тие ретко се изненадувачки. Неговите најмногу спротивставени позиции – доведувајќи ја во прашање НАТО, желбата да се повлече од Сирија, започнувањето на трговски војни – се во склад со светоглед кој тој јавно  го прифатил од 80-тите години на минатиот век, пишува во својот напис Foreign Affairs.

Непредвидливоста на оваа администрација не произлегува од ставовите на Трамп, туку од борбата меѓу претседателот и неговите политички советници од една страна и институцијата за национална безбедност од друга страна. До неодамна, овие два кампа се натпреваруваа за надмоќност, и беше тешко да се види кој ќе победи за секое прашање.

Веќе е јасно дека по две години претседателот доминира во оваа борба, дури и да не заработил конечна. За прв пат е можно да се идентификува единствената надворешна политика на Трамп, бидејќи тимот на претседателот се обединува околу неговите идеи. Оваа политика се состои од тесна, Трансакциска врска со други нации, предност за авторитарни влади пред други демократии, трговска пристап кон меѓународната економска политика, вкупно занемарување на човековите права и владеењето на правото и промовирање на национализмот.

Многу американски претседатели се избираат без вистинско искуство во надворешната политика. Некои имаат идеи кои се во спротивност со основниот принцип на американската надворешна политика – на пример, позицијата на Џими Картер во корист на повлекување на војниците од Кореја. Трамп, сепак, е различен. Тој е единствениот претседател некогаш избран со платформа која експлицитно ги отфрла сите столбови на големата американска стратегија.

Иако Трамп се премислил за многу прашања, тој има јасни, конзистентни надворешно-политички интуиции кои датираат од три децении. Тој одамна ги отфрли безбедносните синдикати на САД како неправедни за даночниот обврзник и ги обвини Вашингтонските сојузници дека ги бранат бесплатно. Тој одамна ги видел трговските дефицити како закана за интересите на САД и ги отфрли речиси сите трговски договори што САД ги договориле од Втората светска војна. Постои историја на восхит за силни луѓе ширум светот: во 1990 година, на пример, тој се жалеше во едно интервју дека советскиот лидер Михаил Горбачов не се справил со демонстрантите како Пекинг на плоштадот Тјенанмен.

За време на претседателската кампања Трамп не само одби да го негира сите овие работи, но ги засили. Тој спореди Кремљ со управувањето на рускиот претседател Владимир Путин и американската влада, критикувата за  НАТО, пофалби  за тврдината на Садам Хусеин во однос на терористите и издигнување на власт на севернокорејскиот лидер Ким Џонг-ун, се противеше на слободната трговија. Неговата позиција во однос на надворешната политика имаше брз и траен ефект: таа натера десетици републикански експерти за надворешна политика да го осудат јавно.

Непознаати од советници, Трамп успеа да собере неколку непознати и неколкумина поранешни администратори – како што се Мајкл Флин и Валид Ферез – но тоа беше главно шоу. За време на неговата кампања, Трамп се потпре на сопствените инстинкти и додаде неколку нови прашања, остро се спротивстави на нелегалната имиграција и критиките за трговијата со Кина.

Откако победи, Трамп се покажа со проблем. Тој беше целосно неподготвена да управува и едвај имаше некој во тимот кој да е квалификуван да зазема висока позиција за прашањата на националната безбедност. Овој недостаток, во комбинација со неговото постојано незадоволство против докажани експерти, кои му се спротивставија за време на кампањата, го натера да се сврти кон пензионирани генерали и капетани, вклучувајќи Џејмс Матис како секретар за одбрана, Рекс Тилърсон како државен секретар Гери Најт како директор на “Националниот економски совет”, а по неколку недели на функцијата, МакМаст0р како советник за национална безбедност.

Двете фази на администрацијата

Првата фаза од мандатот на Трамп – ограничувањето – продолжи од неговата инаугурација до август 2017 година. Во текот на тие седум месеци, Трамп изјави и направи многу контроверзни прашања. Тој одби да го поддржи член 5 на НАТО додека одржа говор во седиштето на НАТО во Брисел и го најави повлекувањето на САД од Парискиот договор за климатски промени. Но во поголемиот дел администрацијата следеше меѓуминистерски процес (одлуките беа донесени преку процес на официјална консултација со релевантните оддели и агенции, што доведе до состаноци на тимот за национална безбедност во “ситуациона сала”) и Трамп неволно го прифати советот на својот кабинет. Тој не се повлече од Договорот за слободна трговија во Северна Америка. Тој се сврте кон НАТО. Тој се сврте кон азиските сојузници. Тој остана во нуклеарниот договор со Иран.

Наскоро, сепак, претседателот почна да ги врти  неговите советници. Во средината на јули 2017 година, тој се пожали дека треба да продолжи со одбивањето како дел од Заедничкиот сеопфатен акционен план и ги обвини неговите советници дека не му дозволуваат да се повлече. Неколку недели подоцна, на состанокот во Камп Дејвид за Авганистан, тој беше разочаран од Мекмастер и неговото инсистирање дека американските војници ќе останат таму. Трамп неволно се согласил, но го изрази своето незадоволство.

До есента 2017 година започна втората фаза на надворешната политика на Трамп – на едностраните акции. Во овој период, кој продолжува и до денес, Трамп се обидува да го заобиколи официјалниот советодавен меѓуминистерски процеси на донесување одлуки и покажува своите јасни параметри. Во декември 2017 година, по приговорите од неговиот тим, тој објави дека ја преместил американската амбасада во Израел во Ерусалим. Минатиот мај, тој се повлече од иранскиот нуклеарен договор. Тој наметна мит за пријатели  и конкуренти . Тојги  обнови критиките кон НАТО на самитот во Брисел во 2018 година и инсистираше да ги повлече американските војници од Сирија. Можеби најпознатото му решение е дека одлучи да се сретне со Ким Џонг-ун во Сингапур, без да се консултира со својот кабинет за национална безбедност,

За да ги олесни работите, Трамп му требаше нов тим за да го овласти, а не да го попречи. Ова е приказна за 2018 година. Таа започнува со шуткаа  на Тилерсон, Мекмастер и Коми во март и април. Нивните заменици Мике Помпео, Џон Болтон и Лари Кудлоу имаат едно нешто заедничко: личната лојалност на Трамп. Трендот продолжи со заминувањето на амбасадорот во ОН, Никки Хајли, и ја прекина оставката на Матис на 21 декември, по повлекувањето на американските војници од Сирија од страна на Трамп.

 Назначувањето на Болтон е особено важно за надворешната политика на Трамп. Додека член на институцијата за национална безбедност заземаше должноста советник за национална безбедност, Трамп беше лишен од овластувањата за одредување на дневниот ред и контрола на Интерагенциски процес. Болтон му дал таква моќ. Се разбира, имаше пречки на патот. Постојат сведоштва дека Болтон мораше да му  вети на Трамп дека нема да го внесе во нова војна, а неколку недели по вработување на Болтон Трамп го обвини дека се обидува да саботиран односите на САД со Северна Кореја. Општо земено, Трамп веќе има тим кој не се стреми да минимизира влијанието на неговите одлуки, а да ги засили максимално.

За време на оваа фаза од надворешната политика на Трамп, имаше некои позитивни промени. Во декември 2017 година и јануари 2018 година, на пример, администрацијата ја претстави Стратегијата за национална безбедност и стратегија за национална одбрана, кои го пренасочија фокусот од тероризмот кон конкуренцијата меѓу големите сили, што беше поздравено од многу експерти во Вашингтон. Стратегиите го признаваат предизвикот што Русија и Кина поставуваат пред предводена од САД меѓународен поредок и ја потврдија важноста на сојузите. Претседателот се чини дека нема интерес да го менува фокусот откако ќе зборува само еднаш. Во своите забелешки, претставувајќи ја Стратегијата за национална безбедност, Трамп изрече едно реченица за ривалството на силите и веднаш следуваше повик за важноста на соработката со Русија.

Единствена надворешна политика

Борбата меѓу претседателот и неговиот тим ги определи првите две години. Иако сеуште постои значителен јаз меѓу нив, сега постои значителна конзистентност. За првпат набљудувачите можат да идентификуваат единствена, иако сеуште нецелосни, надворешна политика на Трамп во која администрацијата презема желбите на претседателот и се стреми да дејствува спрема нив.

Оваа единствена надворешна политика е онаа кај која администрацијата на Трамп нема постојани пријатели и постојани непријатели. Таа смета Трансакциски пристап со сите нации, не му придава големо значење на историските врски и бара итни бенефиции кои се движат од трговијата до дипломатската поддршка. Кога ова се случува, авторитарните влади се со поголема веројатност да нудат такви брзи попусти на САД, како резултат на што администрацијата на Трамп наоѓа дека е полесно да се справи со нив, отколку со демократските сојузници.

Размислете за контрастот меѓу Саудиска Арабија и Јапонија. Саудиска Арабија успеа да ја намали цената на нафтата, за да ги смири претседателот, откако претседателот се вклучи по убиството на новинарот Џамал ​​Кашоги. За разлика од нив, Јапонија губи, и покрај напорите на премиерот Шинзо Абе и претседателот, а прегратката на Трамп со Ким ги  растревожи Јапонците, но претседателот на САД просто продолжи да се заканува да го урива  митот за јапонските автомобили.

Администрацијата на Трамп сега е обединета во желбата да го користи митот, вклучувајќи против сојузници и партнери, за да се развие својата економска програма. Сеуште може да има некои разлики во однос на други тактики, но поголемиот дебата за меѓународната економска стратегија, која се појави во 2017 година, заврши. Администрацијата редовно се обидува да добие економска предност во однос на другите земји. Размислете пример за тоа како тимот на Трамп се забавува со желбата на Полска да плати за американска воена база во нивната земја и како администрацијата ја принуди Велика Британија да го гони хард Брекзит, па САД да влезат во преговорите за билатерален договор меѓу САД и Велика Британија за слободна трговија.

Администрацијата го смета национализмот и го игнорира мултилатерализмот како дел од својата сеопфатна филозофска рамка – нешто што е очигледно во изјавите на Трамп, Болтон и Помпео. Администрацијата, исто така, не ја почитува демократијата и човековите права, освен во случаи на Куба, Иран и Венецуела. Ова гледиште за светот се рефлектира во противењето на Вашингтон кон Европската унија, поддршката за авторитарните лидери кои се противат на меѓународните норми и повлекувањето од меѓународните организации и договори. Во исто време, размислувањето на администрацијата останува неизоставно – администрацијата ја турка Германија за откажување на гасоводот Норд стрим 2, но според доктрината, германската влада едноставно треба да ги следи сопствените интереси.

Пристапот на Трамп кон Европа варира во зависност од регионот. Администрацијата е посветена на Централна и Источна Европа, каде што обезбедува политичка поддршка на Унгарецот Виктор Орбан и работи за зголемување на извозот на течен природен гас, за да се спротивстави на руското влијание. За разлика од тоа, во Западна Европа Трамп е многу непријателски, а пристапот е несогласување, вклучувајќи опозиција спрема гасоводот “Северен поток 2”, наспроти слободната трговија со Европа и спрема трошоците за одбрана во НАТО, како се разбира и несогласувањата му со Европската унија во Иран.

Во Источна Азија политиката на Трамп има две главни компоненти – Кина и Северна Кореја. Во првиот, желбата на Трамп да освои трговската војна со Пекинг го тера да го поддржи пошироки напори за балансирање со Кина, кои некои од неговите советници го поддржуваат, вклучувајќи  се спрема борбата против кинеското политичко влијание и преориентира на американските војници во конкуренција со Кина. Оваа поддршка е изложена на тест, реториката на кинескиот претседател Кси Џинпин во Тајван се продлабочува, а ако трговската војна биде решена – дали Трамп ќе и  се спротивстави на Кина за Тајван, ако смета дека се заработува со  трговска трансакција којаму нуди на САД значителни попусти ?

Во меѓувреме, политиката на администрацијата со Северна Кореја се состои од неформален договор, при што САД даваат можност за одмрзнување на односите, додека Северна Кореја се согласи да не тестира проектили или нуклеарно оружје, дури и тоа да не носи значителен напредок во однос на нуклеарното разоружување. Некои вработени во администрацијата, особено Болтон, имаат резерви во однос на оваа стратегија, но веќе не се спротивни на претседателот.

Сепак остануваат некои несогласувања меѓу претседателот и неговиот тим. Највпечатлив пример е американската политика за Блискиот Исток. Трамп и неговите советници се согласуваат да преземат цврста линија против Иран, но претседателот не сака да ангажира ресурсите на САД, за да се одвратат иранското влијание во Сирија. Според него, напорите на САД треба да бидат ограничени на помагање на сојузниците во преземањето на секакви активности кои тие ги сметаат за соодветни противмерки на Иран (како војната на Саудиска Арабија во Јемен), санкции и повлекување од заедничкиот сеопфатен план за акција . Тоа е само прашање на кој актуелниот тим на претседателот направил изјави кои изгледа се во спротивност со него. На пример, за време на патување до Блискиот Исток, Болтон изјави дека американските сили нема да ја напуштат Сирија, додека е така “

Што е следно

Парадоксално е што појавата на пообемна и предвидлива американска надворешна политика најверојатно ќе го ослаби влијанието на САД и ќе го дестабилизира меѓународниот поредок. Дупло поделена администрација на Трамп е најдобра работа за оние кои веруваат во поствоената стратегија на САД, дефинирана од силни сојузи, отворена глобална економија и широка поддршка за демократијата, владеењето на правото и човековите права.

Бидејќи Трамп никогаш нема да го промени својот поглед на светот, неговата администрација мораше да се подели или да се согласи со неговите услови. Сега го имаме последниот чекор. Ова е трета фаза – влијанието на единствената администрација на Трамп врз светот.