По навистина тешката година за туризмот, кога половина од планетата беше блокирана од ограничувања за патување, кои продолжија и по „отворањето“, ќе може ли пандемијата позитивно да го промени секторот, и покрај тешкотиите? Џереми Вилкс од „Еуроњуз“ ги анализира состојбите и напорите на ЕУ да ја спаси индустријата најпогодена од пандемијата.
Прилагодување на „новото нормално“
Лоцирани сме во Лион, Франција, каде претприемачката Ана Прост веќе 20 години нуди индивидуални обиколки на историскиот центар и специјализирани гастрономски патувања низ трансалпскиот град. Нејзината компанија цветаше пред пандемијата.
Сега, во оваа ситуација на криза и неизвесност, тоа е прашање на опстанок за Ана. Всушност, таа мораше да донесе некои тешки одлуки: „За жал, морав да ги отпуштам практикантите“, објаснува таа. „Тогаш ги уверив клиентите кои веќе ми платија дека ќе им вратам или дека ќе ги задржам парите за подоцна да ја понудам услугата. И тогаш морав да повикам други клиенти да им кажам дека сè уште сум тука и дека штом сè ќе заврши, ќе понудам нова и уште поневеројатна услуга.
Затоа Ана треба да го прилагоди својот деловен модел на „новото нормално“. „Ги уверив луѓето и им објаснив дека тие се безбедни на отворено“, вели претприемачот. „Ги носам на места кои не се преполни и во мали групи. Дури и ако тоа значи помалку клиенти. Но, имам цел тим водичи кои работат за мене и се прилагодуваме. Сè е во врска со адаптацијата и уверувањето “.
Францускиот туроператор работи главно со странски клиенти. Ограничувањата за патување очигледно влијаеле на нејзиниот бизнис: „На почетокот беше многу комплицирано, но странските студенти од целиот свет конечно успеаја да се вратат во Лион, каде што студираат“, рече таа. „Не беше лесно ниту за компаниите, бидејќи на многумина им беше одбиена визата. Но, имам некои резерви, затоа останувам многу позитивна“.
Она што ЕУ го прави за овој сектор
Туристичкиот сектор, кој сочинува 10% од БДП на Европската унија, страда. Од февруари до јуни има пад од 75%.
За да заштеди милиони работни места, Европската комисија ги олесни правилата за државна помош. Преку своите програми и средства, таа ја користи финансиската моќ за да им обезбеди на деловните субјекти потребната ликвидност.
На долг рок, Брисел планира да го искористи фондот за обновување од 750 милијарди евра за да го направи туризмот поодржлив.
Експертите во туристичката индустрија исто така ја поздравија иницијативата на Комисијата да воведе заеднички критериуми за одредување кога земјите-членки треба да воведат ограничувања.
„Ако луѓето треба повторно да патуваат, од суштинско значење е европските земји да се координираат при воведување ограничувања“, рече Емануел Муние, генерален секретар на „Eu Travel Tech“. „На пример, тие треба да користат заеднички критериуми за да ги идентификуваат областите со ризик. Тоа е она што Комисијата го предлага, и ние сме задоволни“.
Иднината на индустријата
Ако секторот веќе мораше да се прилагоди на „новото нормално“, промените секако сè уште не се завршени.
„По оваа криза, мислам дека луѓето ќе сакаат да знаат повеќе за изборот на можности за патување“, рече Муние. „Не само што е најдобра понуда, туку и која е најодржлива опција. Тур-операторите ќе треба да бидат потранспарентни и дигитализацијата ќе игра посоодветна улога, правејќи го патувањето полесно и поевтино, но исто така побезбедно и почисто“.
Клучните точки
Европската комисија воведе низа мерки за поддршка на секторот за патувања и туризам за време на кризата предизвикана од пандемијата на коронавирус.
• Во мај беше усвоен пакет заеднички иницијативи и критериуми за туризам и транспорт. Овој пакет има за цел да им помогне на земјите-членки да ги отстранат ограничувањата за патување во рамките на ЕУ и да дозволат туристичкиот бизнис повторно да се отвори по неколкумесечно блокирање, притоа почитувајќи ги потребните здравствени мерки на претпазливост.
• Специјална веб-страница за РЕОПЕН ЕУ и апликација за интерактивна мапа беше лансирана во јуни за да им обезбеди на туристите и патниците релевантни информации за безбедно патување во ЕУ.
Комисијата исто така презеде чекори за обезбедување ликвидност на туристичкиот бизнис, особено за малите и средни претпријатија, благодарение на флексибилноста обезбедена со правилата за државна помош и финансирањето од ЕУ:
• Обезбедување непосредна ликвидност за компаниите погодени од кризата преку Иницијативата за одговор на коронавирус како одговор на споделеното управување со земјите-членки.
• Со обезбедување финансии до 8 милијарди евра за 100.000 мали бизниси погодени од кризата преку Европскиот инвестициски фонд.
• За поддршка на вработувањето, програмата SURE им помага на земјите-членки да ги покријат трошоците за националните програми со скратено работно време и слични мерки што им овозможуваат на компаниите да го задржат своето работно место. Комисијата, исто така, поддржува партнерства помеѓу службите за вработување, социјалните партнери и бизнисот, за да се олесни преквалификацијата, особено за сезонските работници.
• Во јули, Европскиот совет постигна договор за планот за закрепнување и буџетот на ЕУ за 2021-2027 година. Ја овласти Комисијата да позајми до 750 милијарди евра на финансиските пазари, додека 672,5 милијарди евра се наменети за „Механизмот за наплата и одржливост“.