Голема анализа на „Економист“: Што ќе ја промени глобалната трговија?

од Vladimir Zorba

Што се случува со глобалната трговија? 2023 година требаше да биде катастрофа. Америка и Кина влегоа во сеопфатна трговска војна, со забрани за извоз, увозни царини и ограничувања на инвестициите. Европа се бореше да одговори на Законот за намалување на инфлацијата (IRA), американскиот план да го зајакне производството со милијарди долари субвенции и даночни олеснувања. Самата Индија воведе забрана за увоз. Војната во Украина предизвика хаос во снабдувањето со жито и транспортот. Светската трговска организација, ослабена од повлекувањето на САД за време на Доналд Трамп, гледаше со ужас. Предвидувањата за смртта на трговијата дојдоа многу брзо.

А сепак, светот на крајот купуваше повеќе од Кина, во однос на БДП на таа земја, во првите девет месеци од 2023 година отколку во истиот период од која било претходна година. Како дел од својот БДП, Кина купи од остатокот од светот исто толку колку што направи во 2022 година. Уделот на производството на Индија во БДП се зголеми за прв пат во последните пет години. Вклучувајќи ги и интермедијарните производи, САД купија од Кина исто толку колку што направија во однос на нејзиниот БДП во претходните пет години. Во 2024 година, политиката и реалноста ќе продолжат да се разминуваат. Иако протекционизмот ќе продолжи да цвета, фирмите и земјите ќе продолжат да се прилагодуваат, а не да се повлекуваат.

Повеќе посредничка трговија

За почеток, очекувајте повеќе посредничка трговија. Тензиите околу Тајван, изворот на 65 отсто од светските полупроводници, како и загриженоста за воената употреба на вештачката интелигенција и битката околу снабдувањето со ретки земјени метали, го прават неверојатно економското затоплување меѓу Западот и Кина. Но, законите за исклучување на Кина од синџирите на снабдување ќе ги направат западните компании нервозни и желни да најдат алтернативи. Кинеските компании бараат начини да ги заобиколат западните трговски бариери. И двајцата ќе се одлучат за земји кои се пријателски настроени кон двете, но не и со двете. Повеќе стоки произведени во Кина, или од кинески компании, ќе се тргуваат преку земји како Виетнам, кој веќе напредува како резултат.

Во јуни, креаторите на политиката во Вашингтон ги извадија зелените минерали од царинскиот режим на ИРА, се додека земјата-извозник има договор за слободна трговија со Америка. Повеќе земји во развој би можеле да започнат преговори за слични аранжмани. Ако кинеското економско забавување продолжи да ја лади нејзината побарувачка за зелени производи, Западот може да има корист од пониските глобални цени (иако сиромашните производители како Туркменистан и Замбија, кои во голема мера се потпираат на извозот во Кина, би можеле да настрадаат).

Националната безбедност ќе ја условува трговијата

Многу работи нема да се променат. Кина долго време ги штити своите производители на чипови и автомобилската индустрија, но трговијата продолжи. На новата индустриска политика на Западот ќе и требаат години да се исплати. За желбата на Европа да се намали зависноста од кинеските автомобили, особено од електричните автомобили, ќе биде потребно време.

Ќе помине некое време додека новите фабрики во американскиот „растбелт“ да почнат да прават чипови и електрични возила. Тоа е добра вест за трговијата во 2024 година. Но, исто така, значи дека националната безбедносна логика ќе ја движи трговијата со години, без оглед на економската вредност на аргументите.

Слични содржини