Што вели вештачката интелигенција: Како да се реши проблемот со паркирањето во Скопје?

Паркирањето во главниот град на земјава е многу комплексен проблем, но може да се решава преку комбинација од краткорочни и долгорочни мерки.

од Vladimir Zorba
34 прегледи Фото: Локално

Паркирањето во главниот град на земјава е многу комплексен проблем, но може да се решава преку комбинација од краткорочни и долгорочни мерки.

Причини зошто паркирањето е проблем

Прво да разгледаме кои се главните фактори:

* Бројот на автомобили расте побрзо од бројот на паркинг места.

* Урбанистичките планови понекогаш се изработуваат без доволно предвидување на потребите за паркирање.

* Многу паркинг места се „окупирани“ – диви паркинзи, автомобили кои не се во функција, неправилно паркирање.

* Недоволна интеграција со јавниот превоз, слаб алтернативен систем (велосипеди, пешачење, комбиниран превоз) кој би ја намалил зависноста од автомобилите.

* Технички ограничувања: недостаток на системи за надзор, дигитализација, управување со паркинзите во реално време.

Еве неколку идеи и примери што може да се применат во Скопје:

Инфраструктурни мерки

* Изградба на катни гаражи / монтажни паркинзи – Во густо населени делови каде што нема простор хоризонтално, се градат повеќекатни гаражи.

* „Park & Ride“ паркинзи на периферијата – Паркинзи на влезните точки на градот каде што луѓето ќе остават автомобил и ќе продолжат со јавен превоз во градот.

* Зони за паркирање со транспарентен градежен план – Новите градби да имаат обврзувачки број на паркинг места пред да добијат дозвола за градба.

Технолошки / управувачки мерки

* Паметни (smart) паркинзи – Сензори, камери, апликации кои покажуваат слободни места во реално време.

* Дигитална наплата и информации во реално време – Наплата преку апликации, QR кодови, онлајн системи за известување.

* Интеграција на податоци и анализа – Користење на податоците од парковите за да се направат анализа и подобрување на зоните и цените.

Политички / регулаторни мерки

* Зголемување на цените за паркирање во централните зони – За да се демотивира користење на автомобил во густо населени зони.

* Преференцијални услови за станарите – Прво возило за жителите да има погодности, но второто да се наплатува е повисоко.

* Строга контрола и санкционирање – Отстранување на неправилно паркирани и нефункционални автомобили кои заземаат простор.

Мерки за однесување / алтернативен сообраќај

* Поддршка на јавен превоз – Подобрување на редовноста, капацитетот, цената и комфорот на автобуси, тролејбуси.

* Велосипеди, пешачење, електрични тротинети – Воведување и проширување на велосипедски патеки, безбедни пешачки коридори.

* Комбинирано користење (модални решенија) – Да се комбинираат различни видови транспорт – автомобил + јавен превоз + велосипед.

Како би се применило тоа во Скопје — конкретни препораки

* Развој на неколку Park & Ride локации на периферијата (на пример на влезовите кон градот) каде што луѓето би можеле да остават автомобил и да продолжат во градот со јавен превоз.

* Зголемување на капацитетот на катни гаражи во центрите каде што хоризонталниот простор е ограничен.

* Во рамките на зонското паркирање, да се воведе динамична тарифа — повисока цена во шпиц, пониска во ниска фреквенција.

* Инсталирање на паметни системи за паркирање (сензори, камери, системи кои покажуваат каде има место).

* Подобрена наплата и дигитални платформи — мобилни апликации, QR-код, онлајн системи, интеграција со ГПС.

* Континуирана анализа на податоци – да се види каде има најголем притисок, каде се слободните места, како се користат зоните и да се прилагодат зоните и капацитетот.

* Казни и контрола за неправилно паркирање, особено на зелени површини и пешачки патеки.

* Полици на „прво возило / второ возило“ за жителите — првото да биде со погодност, второто со поголема цена или дури со ограничувања.

* Поттикнување на користење на јавниот превоз, велосипеди и пешачење — преку инвестиции во инфраструктура и кампањи за граѓаните.

Извор: ChatGPT