Државната политика за воспоставување на религијата во секое образовна институција не е новина

Новата стратегија за образованието во Турција планира големи олеснувања за стандардите за создавање на исламски духовни училишта. Под наслов “Министерството за образование не признава граници” весникот “Џумхуријет” ја нагласува намерата духовни училишта да бидат изградени во секоја населба. Во последните 10 години министерството отвори скоро 1000 такви училишта, а новата стратегија нуди и нови стандарди, според кои во област со население 5 000 лица ќе може да отовораат такви институции. Досега условот беше бројот на жителите да е 50 000 луѓе. Во зградата треба да има најмалку 8 училници, како и простор внатре или надвор во дворот, работилници за семинари по визуелните уметности и музика. На 5% паѓа и граничната квота за бројот на ученици во 8-то одделение во световните гимназии по природните и технички науки, а и тие се забележителни со недостаток на успех. Целосно се реорганизираат и прописите за отворање и затворање на основните и средните училишта, како се обезбедува слобода за основање на верски институции. Додека во 2002 година средните училишта по ислам беа 450 71 000 ученик, во 2017 година 517 000 деца се обучуваат во 1 408 средни духовни училишта. А планот е понатаму секоја населба да има сличен образовен центар.
Просветното министерство наметнува нови заеднички стандарди за новоотворените училишта, според кои во нив задолжително треба да има машки и женски џамии или месчити, одделни тоалети за Абдел / ритуално миење на одделни делови од телото пред служба /. Во секое училиште треба да има доволно простории за заменик-директорите, административни простории, лазарет, резервоар за вода, бања, котел, барака, магацин, доволен број тоалети, учителска соба, повеќенаменски сала и лабораторија според карактеристиките на кампусот, компјутерска сала , работилница, библиотека и занимална. Најмалку 20 деца се потребни за предучилишните определба и не помалку од 10 деца за прв до 4-то одделение во минимум 10 училници. Според новите одредби за отворањето на ново основно училиште е доволна една училница, максимум за почетните, средните и исламските е 32 простории. Се менува и регулативата за Хостелите одделно за момчиња и девојки, капацитетот на една зграда од 300 кревети се намалува на 200. Според податоците на Министерството едвај 6,5% од учениците се опфатени во световните гимназии и дури овој факт да е подложен на остри критики , граничната квота содржана во новата стратегија за нови гимназии во провинциите, се намалува на 5%. Фундаменталните промени во наставните планови се уште не се објавени, но проектот беше одобрен и потпишан лично од претседателот Реџеп Ердоган, соопшти пред 4 денови “Џумхуријет”. Тие влегуваат во сила од наставната 2018-2019 година и се однесуваат главно програмите за 1-и, 5-и и 9-и класи. Претседателот на Консултативниот совет на образованието Алпаслан Дурмуш истакна дека учењето по Ататурк и Кемализмот е силно ограничен , а теоријата на еволуцијата на Дарвин конечно паѓа од часовите по биологија, бидејќи е потребно наставниот процес да биде поедноставен, а и тие не одговараат на вредностите на општеството, и морале да бидат елиминирани.
“Новата образовна стратегија е како бројаница за наставниците, секој елемент од неа е едно Маниса. Со неа државата ќе ја истакне сопствениот придонес за човештвото и цивилизацијата, и ќе запознае светот со нашите вредности “, увери Дурмуш. Според него и експертите теоријата на Чарлс Дарвин е контрадикторна и премногу комплексен за разбирање од ученици кои се премногу млади за да ги сфатат спорните моменти и затоа таа отпаѓа од програмата за 9-то одделение, но пак може да се изучува по гимназијата. Според конзервативниот синдикат на учителите во Турција, иницијатор на радикално промени во програмите, не само биологијата, но и сите други науки треба да се предаваат во религиозен контекст, а и тоа нема да се одрази негативно на ученици.
Според главната опозициска Републиканска народна партија, сепак целта на Ердоган и владата е постојано дипломатска и скриена исламизацијата на земјата и конечен откажување од демократските принципи на основачот на секуларната република Кемал Ататурк. Државната политика за воспоставување на религијата во секое образовна институција не е новина, уште во 2014 година имаше 15 џамии во универзитетите, а изградбата на храмови во сите над 80 високообразовни институции продолжува. Се очекува во текот на следната недела, министерот за образование Исмет Јилмаз на прес-конференција да ги претстави главните компоненти од поставените коренити промени.
„Џумхуријет”