Што е заедничко помеѓу Фолксваген, Волфсбург и “желка”? Одговорот е: Хитлер. Тој беше човекот кој го нареди сето ова. Никој не сакаше да произведува автомобили според фиреровите идеи.
Дали се сеќавате на импресивната акција од минатата година дека сите бараки во Бундесверот биле претресени? Тогаш се запленети сите оружје, нарачки, униформи, модели и симболи на времето на Хитлер. Од тој момент, тие веќе немаа место во германската армија.
Што ќе се случи ако слична акција се случи денес во Фолксваген Групацијата? Бидејќи, за разлика од германските вооружени сили што постоеле уште од времето пред Хитлер, Фолксваген, волшебник, светски позната “желка” и градот Волфсбург биле создадени. Тој е човек кој, иако нема возачка дозвола, лично ја одобрува изградбата на Фердинанд Порше. Тој е оној кој ја основал новата компанија откако ниедна друга компанија за автомобили не сака да произведува автомобили според фиреровите идеи и цената што ги наредил. И тој е природно човекот кој пред скоро 80 години го направи првиот погон на фабриката Фолксваген стратешки лоциран во центарот на германскиот Рајх.
Фолксваген – како што ветува неговото име * – мораше да стане “национален автомобил” за да влезе во секој дом. Сепак, тоа не беше случај, бидејќи дури и пред фабриката да беше завршена, Фолксваген стана воен автомобил со кој Германците се преселија низ цела Европа и Северна Африка. Конструкторите околу Фердинанд Порше тешко се изненадија. Бидејќи военото производство беше планирано уште од самиот почеток.
21 000 000 “желки”
Хитлеровата “желка” помина само по војната и, иронично, стана симбол на германското економско чудо. “Желка” беше произведена до 2003 година, кога беше објавен крајот на овој модел. Во тоа време, 21 милиони “желки” излегоа од транспортерите на разни фабрики во Германија и Мексико.
Моделот требаше да биде сигурен и речиси “вечен”, но тоа не успеа со поранешната државна фирма. Во 1970-тите, помалку клиенти сакаа да го купат технички застарениот погон на задните тркала и боксер. Групацијата Фолксваген се соочи со кризата со крадење на технологиите на “освоените” брендови на Ауди и НСУ пред повеќе години. Благодарение на ова, моделите Golf, Passat и Polo, кои се уште се успешни денес, станаа најголем производител на автомобили во светот. Не, Хитлер повеќе не е одговорен за овој развој, иако алегоријата на “крајна победа” добро се вклопува во оваа приказна.
Автомобилот. Чистата кола.
Неодамна, федералната министерка за одбрана, Урсула фон дер Лејен, ја претстави новата директива за традиција во Бундесверот. Во него постојат две главни принципи: сè што доаѓа од време на Хитлер не ги исполнува нашите вредности и не може да ги нахрани традициите. И понатаму: повоената историја е доволно долго за адекватно да ги оправда сопствените традиции.
Што значи ова за Volkswagen? Овој бренд одамна е поврзан со производи и идеи развиени и развиени од 1945 година. И прво, Folkwagen Golf, кој пред 16 години ја замени “жетвата” од првото место на произведените примероци. Совршено! И за три години дизел скандалот беснееше. И тоа не е толку добро.
Групацијата Фолксваген најави дека следната година ќе го промени своето корпоративно лого. Таа мора официјално да се претстави со новиот асортиман на електрични возила. Дали Волфсбург, сепак, ќе ги напушти границите на буквите V и W од времето на култот на Фирерот од 1930-тите? Тешко. И покрај новатадиректива за Традиции, Бундесверот сè уште не се подели со Железниот крст, кој истовремено ги украсил и тенковите на Вермахт.
Можеби рекламниот слоган на Фолксваген ќе се смени. Во моментов тоа е следното: “Автомобил “. Но, во иднина би можел да прочита: “Чистата кола”. Тоа би било добар обид да се надмине – барем најблиското – минато.
* Фолксваген доаѓа од германските зборови “Волк” и “Ваген”, што значи “луѓе” и “автомобили”