Нафтените компании се подготвуваат за најлошото: Блокадата на Суецкиот канал чини 9,6 милијарди долари на ден!

од Stefanija Kuzmanovska

Јапонскиот сопственик на огромниот товарен брод „Ever Given“, кој заглави во Суецкиот канал, се извини за инцидентот што ја наруши глобалната навигација. Шои Кисен се извини за огромната загриженост на другите бродови и нивните сопственици, предизвикана од инцидентот.

„Ever Given“, брод долг колку Емпајер Стејт билдинг, кој носи товар помеѓу Азија и Европа под знамето на Панама, се насука дијагонално во вторникот во тесен, вештачки канал што ја дели континентална Африка од Синајскиот полуостров, откако изгуби контрола поради силниот ветар и прашина.

Колку е важен овој премин?

Суецкиот канал е можеби најважниот пловен пат во светот.

Десетици бродови, вклучително и други големи бродови со контејнери, танкери за нафта и гас и бродови што носат жито, чекаат на двата краја на каналот, создавајќи поморски застој невиден со години.

Приближно 30 проценти од светскиот обем на испорака на контејнери поминува низ Суецкиот канал од 193 километри на ден, и околу 12 проценти од вкупната светска трговија на целата стока.

Тешка механизација досега не успеа да го помести заглавениот брод, а некои експерти велат дека кризата може да трае до понеделник. Раководството на Суецкиот канал во четвртокот привремено го прекина сообраќајот на водните патишта.

Исто така е тешко да се разбере колку е голем овој брод. Огромен жолт багер, изгледаше како детска играчка паркирана покрај гломазниот лак на бродот.

Борбата за истовар на бродот сега е на SMIT Salvage, легендарна холандска фирма чии работници работат на слични задачи. Ангажирана е и јапонската компанија Nipon Salvage за помош.

Овој брод е толку тежок што спасувачите можеби ќе треба да извлечат вода од него или да се обидат да го исцедат горивото. Но, и тоа би помогнало минимално.

Трговијата сега е парализирана

Околу 12% од глобалната трговија поминува низ каналот, што го прави толку стратешки што светските сили се бореа околу водниот пат од неговото завршување во 1869 година. Сега сè е блокирано, создавајќи уште еден неуспех за глобалните синџири на снабдување, веќе оптоварени со бум на е-трговија поврзан со пандемијата.

Ова е уште еден голем удар врз глобалната трговија, покрај сите тешкотии во изминатите месеци.

Груба проценка покажува дека блокадата чини околу 9,6 милијарди долари на ден во сообраќајот, врз основа на проценките кои сугерираат дека сообраќајот на запад вреди околу 5,1 милијарди долари на ден, а сообраќајот на исток околу 4,5 милијарди долари. Во средата 185 пловни објекти чекаа да го преминат каналот.

Има само 10 цистерни со нафта

Контејнерските бродови се зголемија скоро двојно во изминатата деценија, бидејќи се прошири глобалната трговија, што ја отежнува работата за преместување на такви бродови кога ќе заглават. Иако клучните рути – вклучително и Суецкиот канал – се проширија и продлабочија со текот на годините за да се сместат големи бродови, работата за ископување, откако ќе заглават, е огромна работа.

Каналот е еден од најпрометните водни патишта во светот, кој го користат танкери кои доставуваат сурова нафта во Европа и Северна Америка, како и во спротивна насока.

Блокадата го потенцира главниот ризик со кој се соочува бродската индустрија бидејќи се повеќе бродови преминуваат преку морски точки, вклучувајќи ги Суецкиот, Панамскиот канал и Теснецот Малака. Таквите феномени можат да станат почести кога бродовите стануваат поголеми и водните патишта стануваат се позафатени.

Нафтените компании почнуваат да се подготвуваат за најлошото. Во средата, се зголеми интересот на нафтените компании кои сакаа да резервираат танкери со опции за избегнување на каналот, а неколку од нив нудеа простор за цевки што целосно овозможуваат заобиколување на водниот пат.

Контејнерските бродови најверојатно ќе треба да почекаат

Паузата доаѓа во време кога цените на нафтата се веќе нестабилни. Суровата нафта порасна овој месец над 70 американски долари за барел поради намалувањето на производството во Саудиска Арабија, за да падне на близу 60 американски долари оваа недела поради доцнењето на европската програма за вакцини против коронавирус.

Последен пат се прошири пред 6 години

Каналот, отворен во 1869 година по една децениска изградба, е клучен извор на приход за Египет и симбол на независност на 20 век.

Во 1956 година, претседателот на Египет, Гамал Абдел Насер, го национализира каналот, со кој дотогаш управуваше компанијата „Суец канал“, сопственост на Британците и Французите. Национализацијата ја предизвика Суецката криза за време на која Велика Британија, Франција и Израел, обединувајќи се во таен сојуз, го нападнаа Египет.

Каналот игра клучна улога во глобалната трговија и е важен пат за транспорт на нафта.

Проширувањето на каналот во должина од 72 километри го скрати периодот на чекање за бродовите од 18 до 11 часа и овозможи двонасочна навигација. Проширувањето на каналот траеше помалку од една година и чинеше околу девет милијарди долари (7,9 милијарди евра), што најмногу се финансираше со инвестициски сертификати продадени на Египќани.

Проектот се состои од 37 км нов, паралелен канал и 35 км продлабочување и проширување на постојниот канал.

Египетската влада се надева дека проектот ќе ги зголеми двојно повеќе приходите од надоместокот за навигација во каналот, што е клучен извор на приходите во буџетот на Египет, од 5,3 милијарди долари во 2015 година, до 13,2 милијарди долари, колку што се очекува во 2023 година.

Слични содржини